Nyheter

House:ID och Gofido hjälper försäkringstagare att sänka sina premiekostnader och få bättre överblick gällande sitt boende

Appen House:ID (som hjälper bostadsägare att ha koll på alltifrån räntor och försäkringsvillkor till renoveringskvitton, materialkostnader och energideklaration) har inlett ett samarbete med försäkringsutmanaren Gofido i syfte att förenkla för samt belöna ansvarsfulla bostadsägare som tar hand om sina hem.

House:ID och Gofido har inlett ett samarbete vilket innebär att Gofidos kunder kostnadsfritt (precis som alla andra) kan ladda ner House:ID appen och börja lagra all väsentlig information och avtal som rör bostaden säkert och smidigt på ett och samma ställe. Gofido tror att denna app och svenska innovation kan gynna även deras kunder. Första fasen av samarbetet har redan inletts och ska sen utvecklas över tid.

Dessutom tycker många det är jobbigt att själv anpassa sin hemförsäkring och att förhandla för att få ett lägre pris. I en genomförd demoskop* uppgav 7 av 10 att de aldrig hade förhandla priset på sin hemförsäkring. Trots det hade de som vågat pruta i 9 fall av 10 lyckas få ner sitt pris. Gofido lanserar därför en redan förmånlig och färdig förhandlad hem- och villaförsäkring i House:ID appen. Erbjudandet kommer att finnas tillgänglig från mitten av april.

I förlängningen är syftet att förenkla samt belöna ansvarsfulla bostadsägare som tar hand om sina hem. Rent konkret innebär samarbetet att användare av House:ID Appen tar del av Gofidos försäkringserbjudande inom hem- och villaförsäkring. Erbjudandet anpassas utifrån den datan användaren har lagt in i appen och på så viss få det lägsta möjliga priset utan att behöva lyfta på ett finger.

– Många är idag överförsäkrade i Sverige och att kunna hjälpa House:IDs användare till en bättre anpassad försäkring känns fantastiskt, säger Annika Saramies, vd och grundare av Gofido.

– Detta är bara början på ett mycket lovande samarbete då vårt tydliga fokus och viljan att spara pengar till våra användare går väl hand i hand med Gofidos affärsidé och kundfilosofi. Vi kommer allteftersom vårt samarbete växer utveckla nya gemensamma lösningar till vår marknad, mer om dessa produktnyheter längre fram efter sommaren, berättar Pontus Andersson, VD för House:ID.

*Demoskop, 1033 svarande. Fråga: ”Har du någon gång prutat på din hemförsäkring” och ”Lyckades du få ner priset när du prutade”