Nyheter

XCMGs lösningar möjliggör konstruktion av världens mest utmanande megaprojekt

XCMG Machinery meddelar att företaget har hjälpt till att bygga fyra av Kinas megaprojekt som förnyade världsrekorden för dess omfattning och komplexitet. Dessa prestationer markerade betydande milstolpar för XCMG, och bevisade dess världsledande ingenjörs- och designförmåga att utveckla avancerad mekanisk utrustning som gör det möjligt för Kina att lyfta landets infrastrukturella utveckling till en ny topp.

Banar väg för Kinas undervattenstunnel med den största diametern

XCMG:s avancerade utrustning för vägbyggen gav en omfattande och effektiv lösning för Ma Wan Cross-sea Channel-projektet, Shenzhens första tvärhavstunnel som sträcker sig över 8 kilometer, vilket är ett mastodont projekt som involverar byggandet av vägar, tunnel, svamp. stad, samt el- och landskapsteknik.

Dess enorma skala och komplexa hydrogeologiska förhållanden bidrar till konstruktionsutmaningarna, vilket ställer höga krav på tillförlitligheten och anpassningsförmågan hos entreprenadmaskiner.

Utrustad med en ny generation M30B anti-torsion skrid utformad för att öka anti-torsion och böjningsförmåga, visade XCMG:s RP1355HDIV asfaltläggare sin enastående prestanda, vilket säkerställer ett oavbrutet arbetsflöde vid utläggning av ett asfaltlager med en bredd på 11,5 meter och en tjocklek på 5 centimeter.

Mångsidig och kraftfull, maskinen kan möta olika konstruktionsbehov med sin beläggningsbredd som sträcker sig från 3 meter till 13,3 meter.

XCMG:s XD135TIV vägvält höjer ribban för avancerade tandemvältar med sin 67Hz högfrekventa vibrationsteknik och ett dubbelfrekvent vibrationssystem med dubbla amplituder. Vältens ”mjuka start-stopp”-teknik säkerställer smidig drift och löser effektivt utmaningen med materialuppbyggnad och bildandet av vägklumpar.

Bidra till ett Cross-Sea Cluster-projekt i världsklass

XCMG:s XD135TOSIV oscillerande rulle spelade en avgörande roll i byggandet av den undervattenstunneln i Shenzhen-Zhongshan-länken, en del av ett klusterprojekt över havet vars konstruktionssvårigheter överträffar världens längsta korsande bro över havet, Hong Kong-Zhuhai-Macao-bron.

Tunnelns stängda miljö, i kombination med höga temperaturer, hög luftfuktighet, dålig ventilation och dess omfattande bredd och längd, utgjorde utmaningar för byggandet av tunnelns asfaltsväg, med en tvåvägs åttafilig design och spänner över en längd av sex kilometer. ytan, den sista och en kritisk komponent i projektet.

XD135TOSIV är designad för att öka effektiviteten och säkerställa en smidigare, stabilare packningsprocess, och kommer med optimerade svängningsparametrar och kan slutföra packningen av beläggningsmaterial inom en timme efter produktion.

Tack vare sin nya teknik genererar XD135TOSIV vibrationer i horisontell riktning, vilket minskar sidovibrationer till 15 % av traditionella maskiner och mildrar påverkan på nedsänkta rörtunnlar.

När det gäller kontroll är XD135TOSIV utrustad med en ”mjuk start-stopp”-funktion som möjliggör mjuk start och avstängning utan stötar, vilket förhindrar materialansamling och säkerställer en jämnare ytfinish. Vattenbesprutningssystemet kan justeras efter behov, vilket förhindrar att asfalt fastnar på fat och segregation. Dessutom säkerställer realtidsövervakning av utrustningens driftstatus optimala arbetsförhållanden.

Att lägga grunden för Shiziyang-bron

Shiziyang-bron, som har världens största broankare, är ett megaprojekt som revolutionerar infrastrukturen i global skala. När den är färdig kommer Shiziyang-bron att sätta fem världsrekord i kategorin dubbeldäckade hängbroar.

Konstruktionen av ankaret innebar den komplexa uppgiften att hissa stålarmeringsmallen och den ringformiga armerade betongbeklädnaden.

Fyra XCMG-kranar, som inkluderar modellerna XGT7026-12S1 och XGT7528A-18S1, installerades och arbetade sömlöst i tandem för att säkerställa snabba framsteg och avbruten ankarkonstruktion. Under nästan 200 dagars felfri drift var XCMG:s maskiner avgörande för att säkerställa högkvalitativt slutförande av projektet.

XCMG:s innovativa lösningar för Hangzhou Bay Bridge

Den S-formade Hangzhou Bay Bridge är den längsta havsöverfarande bron i världen, byggd i några av de mest komplicerade havsmiljöerna som gör konstruktionsuppgiften extremt svår och riskabel. För att övervinna utmaningar använde XCMG ett innovativt tillvägagångssätt utvecklat i samarbete mellan XCMG och projektpersonal, vilket säkerställde vertikaliteten hos det borrade hålet och möjliggör kontinuerlig konstruktion i 240 timmar.

Det djupaste pålfundamenthålet nådde upp till över 156 meter.

Med en påldiameter från 2,5 till 2,8 meter och ett genomsnittligt påldjup på 131 meter kunde XCMG uppnå en påle var tredje dag. Den anmärkningsvärda arbetstakten vittnar om effektiviteten hos XCMG:s nyligen uppgraderade roterande borriggar i ”F”-serien, som är utrustade med kraftfulla motorer, borrlägen med flera växlar, roterande huvuden med ultrahögt vridmoment och roterande rotorer av stor vertikal plattlåda. plattformar.

Foto: Charlotte