Nyheter

Osund konkurrens från kommunerna gentemot privata aktörer

Nästan 20 procent av företagen svarar ja på frågan om de upplever att kommunen eller kommunens företag driver verksamhet som de själva skulle kunna driva i eget bolag skriver Nytt från Svenskt Näringsliv. 

Birgitta Laurent från Svenskt Näringsliv jobbar med upphandlingar och konkurrensfrågor och är inte överraskad över resultatet.

– Offentlig sektor bedriver i dag verksamhet som privata företag skulle kunna leverera, i många fall till ett billigare pris och/eller till högre kvalitet. Ett sätt att underlätta för mindre företag att delta i anbudsgivningen är att dela upp inköpet eller uppdraget i mindre delar så att fler företag kan vara med och leverera. För ett litet företag kan det vara en avgörande och trygg startpunkt att få möjlighet att leverera till den offentliga sektorn. Det kan även vara ett sätt för kommunen att locka fler företag till sig, säger Birgitta Laurent från Svenskt Näringsliv.

När det gäller anbud så är det känt sedan tidigare att kommunerna ibland ställer krav som inte är relevanta och att det ger färre anbud. Detta blir allt mer vanligt.

– Ibland känns det som att kommunerna både vill ha hängsle och livrem. Resultatet blir att kraven kan upplevas som alldeles för fyrkantiga och företag som tänker utanför boxen och satsar på innovativa lösningar kommer inte att kunna vara med och konkurrera om uppdraget, fortsätter Birgitta Laurent.

Något som gör att många leverantörer faller bort är kravet att företaget redan tidigare ska ha levererat till den offentliga sektorn.

Birgitta Laurent:

– Många har inte en chans då. Vad är det som säger att du är en bättre leverantör för att du redan jobbat med den offentliga sektorn? Det viktiga borde vara att man kan visa att man kan utföra uppdraget – oavsett om man tidigare levererat till en privat eller offentlig aktör.

– I 38 procent av de offentliga upphandlingarna inkommer endast ett eller två anbud. Företag kan inte eller vill inte vara med. I var tionde riktigt stor upphandling är det bara ett anbud. Om det inte blir någon konkurrens vid anbudsgivningen är det inte säkert att det enda inkomna anbudet innehåller det konkurrensmässigt bästa priset, vilket är olyckligt ur ett samhällsekonomiskt perspektiv.

– Dialog är en av nycklarna. Det har tidigare varit tabubelagt att samtala men i själva verket är det tvärtom. Det går hur bra som helst att prata med varandra, såväl innan som under och efter en upphandling så länge som man behandlar alla företag lika, avslutar Birgitta Laurent, Svenskt Näringsliv.