Nyheter

Se till att du har tid innan tåget går.

Nästa gång du går in på Göteborgs Centralstation, se till att du har några minuter till godo innan tåget går. Stanna upp. Och lyft blicken. Det finns många vackra centralstationer i vårt land men just nu står du i den äldsta.

Originalritningarna är ifrån 1856 och de har faktiskt betydelse än idag.

– Det är en fantastisk byggnad och när det nu var dags att inventera och statusbesiktiga alla fönster och dörrar samt ta fram underlag för hur arbetet skulle utföras så var det väldigt speciellt. Både kring hur det ska se ut och vilka material du ska använda osv, säger Karl Nyblom, projekt- och byggledare på Dayspring.

– Vi behövde renovera men det är viktigt att behålla utseendet. Bevarandekraven på stationshuset och de antikvariska riktlinjerna är utmanande och allt gjordes i samråd med byggnadsantikvarie och länsantikvarie, förklarar Maria Gustavsson, projektledare på Jernhusen.

Projektet har inneburit renovering av det gamla stationshusets alla fönster, dörrar och fönsterpartier. Totalt närmare 200 enheter har gåtts igenom för att säkerställa deras livslängd.

– Allt ska göras tidstypiskt, det är en löpande kontroll hela tiden. Vilket trä, vilket fönsterbeslag osv. Det är inte heller bara att byta ut en träbit mot en annan. Trä rör sig olika mycket beroende på olika faktorer. Nu är vi nere och pratar på detaljnivå men det har varit folk och pillat innan som inte har gjort rätt, berättar Karl Nyblom.

– En av anledningar till att vi valde att samarbeta med Dayspring i det här projektet var för att de historiskt sett har haft stort fokus på fönster och har betydande kunskap inom det, fortsätter Maria Gustavsson.

Fönster som blivit förvanskade har tagits bort och nya behövdes tillverkas. Hur gör man då så att man inte ser någon skillnad mellan de nya och de gamla som sitter kvar? På Dayspring tog vi fram ritningar som baserades på originalritningarna och lät tillverka nya fönster utifrån det.

– En annan utmaning är att stationshusets fönster är väldigt stora och välvda. Det är inte så många i Sverige som kan tillverka sådana fönster längre. Vi lyckades hitta ett snickeri uppe i Norrland som kunde ta sig an jobbet och göra det som gjordes för 150 år sedan, säger Karl Nyblom.

Även vissa dörrar har bytts ut och nya har tillverkats utifrån samma princip. Dessutom små detaljer på fasaden. När du tar den där stunden på stationen, ta då också en tur ut mot Drottningtorget och titta närmare på de ornament i trä som sitter på utsidan. Kronorna på vapensköldarna hade försvunnit på några stycken – nu är de tillbaks. Täljda för hand. Så att även kommande generationer ska kunna stanna till och betrakta hantverket innan de hoppar på tåget.