Nyheter

Skydda lanserar Mascot: – Ska ta marknadsandelar med nytt starkt varumärke

– Lanseringen sker med syftet att täppa till ett hål på marknaden, berättar Mathias Sonninger, ansvarig för Produkt och Leveranskedja på Skydda Group.

Skydda utökar sitt sortiment med arbetskläder från Mascot, ett starkt varumärke med en erkänt dansk design.

– Vi arbetar efter en ny metod för produkt och sortiment. Satsningen på det nya varumärket kommer som ett resultat av marknadsanalyser och interna återkopplingar. Med Mascot kommer vi bättre kunna driva försäljning till slutkund och ta större marknadsandelar inom arbetsklädeskategorin, säger Sonninger

Skyddas egna varumärke L.Brador utvecklar och levererar inom samma kategori, och tillsammans kommer dessa varumärken att komplettera varandra på ett utmärkt sätt och ge en unik bredd för Skydda som ingen annan konkurrent har idag.

Med kollektionerna Advanced, Accelerate och Customized från Mascot kommer slutkunden att kunna göra välgrundade val vid inköp av arbetskläder som ska uppfylla specifika behov inom olika roller och branscher.

Mascot erbjuder ett brett utbud av produkter som levererar komfort och kvalitet, med bra stretch, slitstyrka och ett stort urval av färger.

Kollektionerna utvecklas i samarbete med testpaneler ute i fält, och stora delar av kollektionerna är tillverkade av återvunna material, vilket är viktigt för Skydda ur ett hållbarhetsperspektiv.

– Vi vill ta marknadsandelar i Norden, och speciellt i Sverige med vårt fokus på arbetskläder mot slutkund. Särskilt med kollektionen Customized, som har sitt unika designspråk samt bredd av produkter och färger, upplever vi att Mascot är en perfekt match i vår portfölj, fortsätter Sonninger.

God passform och rörelsefrihet är särskilt viktigt inom arbetsklädeskategorin, här hyllar Sonninger Mascot:

– Mascot arbetar övertygande med stretchmaterial som genomsyrar deras kollektioner. Stretch är ett viktigt strategiskt val som gör att plaggen sitter bra på kroppen och stödjer rörelserna i praktiken. Mascot levererar detta med hög kvalitet utan att kompromissa med skydd och säkerhet, vilka också är viktiga aspekter inom arbetskläder.

För Mascot är hållbarhet högt prioriterat, och företaget arbetar efter FN:s 17 mål för en mer etisk och hållbar produktion. Skydda är mycket nöjda med sin nya samarbetspartners fokus på miljö och CSR. Detta kommer naturligtvis också att påverka hur Skydda arbetar med det nya varumärket:

– Mascot har full kontroll över sina egna fabriker och värdekedja, vilket gör varumärket till en trygg partner för Skydda. De har ett hypermodernt lager i Danmark som vi kommer att dra nytta av med så kallad ”drop shipment-lösning”. Detta innebär att vi undviker att flytta produkterna vi köper in till ett lager i Sverige, och istället förser våra kunder i Norden direkt från lagret i Danmark, avslutar Sonninger.