Nyheter

Bygg bättre barninstitutioner

Sveriges barnkullar växer, och fram till år 2026 kommer över 700 nya förskolor att behövas. Här är det viktigt med flexibel arkitektur som tillgodoser barnens olika förmågor och behov. Arbetsmiljön, där akustiken är en del, ska vara bättre än på många av dagens institutioner.

Tempot är högt på BB-avdelningarna på de svenska sjukhusen. Sverige växer, och 2018 beräknade Finansdepartementet att antalet förskolebarn kommer att öka så markant fram till år 2026 att över 700 nya förskolor kommer att behövas. Om kommunerna på sikt ska få största möjliga utbyte av investeringarna i de många nya institutionerna, och om barn och pedagoger ska få optimala förutsättningar för en välfungerande vardag, bör designen av de nya institutionerna inte skapas utifrån en fast, arkitektonisk mall.

Läs mer på www.troldtekt.se

– Det är viktigt att man förstår att man inte kan skapa en universell – inte ens en nationell – modell för hur en bra förskola ser ut. Man måste förstå vilka kulturer som är i spel på den specifika platsen och designa institutionen därefter. Det handlar till exempel om barnsammansättningen, personalkulturen och om hur den samhällsmässiga anknytningen ser ut i området, säger Mille Sylvest, doktor i miljöpsykologi och partner i konsultföretaget Human Studio.

– Det kan vara jättestor skillnad på vilka aktiviteter pedagogerna utvecklar med barnen på olika institutioner, eller hur mycket föräldrarna engagerar sig. Båda exemplen kan påverka platsbehovet. Kanske är det extra viktigt att det finns gott om utrymme för att involvera föräldrarna på institutioner där pedagogerna annars har svårt att engagera dem, förtydligar hon.

– Det finns många exempel på att mötet mellan barn och äldre skapar ömsesidig glädje och ett värde för båda parter. I Huset Nyvang har vi gått steget längre och byggt en lösning som förenar de två generationerna under ett tak, berättar Kristina Møller Hansen, som är arkitekt hos Friis & Moltke i Danmark.

– Det är oftast barnen som hälsar på hos de äldre. Inomhus kan de till exempel mötas i orangeriet, där barnen kan måla eller ha andra typer av aktiviteter. Utomhus använder barnen gångvägarna mellan boenheterna som utflyktsmål, berättar hon.