Nyheter

Hållbart resande med cykelparkeringshus i Uppsala

Vid Uppsala Resecentrum byggs något så ovanligt som ett cykelparkeringshus. Det bidrar till att ytterligare cyklar kan ställas vid Resecentrum och är därmed också ett led i kommunens arbete för ett hållbart resande. Parkeringshusets utförande har hög miljöprofil med stomme i trä, tak med Sedum och solceller för elproduktion.

Uppsala har strävat efter att bli Sveriges bästa cykelstad och har också fått den utnämningen. Cyklandet bidrar till ett hållbart resande, men det gäller samtidigt att få plats med alla cyklar, särskilt vid Resecentrum. Under många år har kommunen haft planer på ett cykelparkeringshus och detta förverkligas nu intill Resecentrum.

Två plan
– Cykelparkeringshuset är ett led i arbetet för att hålla positionen som bästa cykelstaden, säger Michael Eriksson, avdelningschef för gata, park och natur på Uppsala kommun. Samtidigt jobbar vi för att hela Resecentrum ska bidra till hållbart resande som är ett uttalat mål från kommunen.

Parkeringshuset kommer att ha plats för 1200 vanliga cyklar samt 50 specialcyklar (större) i två våningar. En del av bottenvåningen blir avdelad för någon form av verksamhet, eventuellt cykelservice.

– Vi förbereder för någon form av verksamhet och tar fram för- och nackdelar med olika alternativ, fortsätter Michael Eriksson. Frågan får sedan avgöras politiskt.

Projektledning
Ansvarig projektledare är Gustav Törnquist, bygg- och fastighetschef på det kommunala Uppsala Parkerings AB. Det var naturligt för Stadsbyggnadsförvaltningen att samarbeta med Uppsala Parkerings AB, eftersom bolaget även bedriver bygg- och fastighetsverksamhet, som handlar om både bilparkeringar och mobilitet i ett mer övergripande perspektiv.

– Det finns direktiv från ägaren att vi ska arbeta för ett hållbart resande och där ingår att avsätta olika ytor som främjar en god och hållbar mobilitet, berättar Gustav Törnquist. Där ingår exempelvis laddinfrastruktur för bilar, men även sådant som underlättar för cyklister.

Att komplettera Resecentrum med ett cykelparkeringshus är helt i linje med Uppsala kommuns miljöarbete.

Parkeringshuset byggs i limträ. Träpelare vilar på betongplintar. Bjälklag och tak är utfört i limträ. Bottenplanet förses med trädgårdsplattor i betong. Övre planet beläggs med halkskyddande polyuretan. Taket förses med Sedumvegetation som jämnar ut temperatursvängningar och regnvattenflöden. Man installerar också solceller för el-produktion.

Utförandeentreprenad
ByggPartner i Dalarna AB svarar för utförandeentreprenaden. Företaget har samordningsansvar för alla underentreprenörer.

– Utmaningarna med uppdraget är inte bygget i sig, men den trånga arbetsplatsen är utmanande, liksom belägenheten intill busshållplatser och järnväg, berättar Martin Huss, arbetschef hos ByggPartner i Dalarna. Installationsarbetena i huset är mycket begränsade och utgörs i huvudsak av el och belysning. Huset får glasade fasader med stora kontinuerliga partier som lyses upp inifrån. Parkeringshuset blir en av stadens karaktärsbyggnader som kommer att bli en utmärkt referens för oss. Även vi är förstås gärna med och bidrar till bra cykellösningar i Uppsala.

En intressant teknikalitet i cykelparkeringshuset blir att rörtryckning ska användas för att skapa kanalisering i marken till den elkraft som kommer att behövas permanent i huset.

FAKTA:
Cykelparkeringshus
Nybyggnad vid Uppsala Resecentrum
Bruttoyta: 2100 kvadratmeter
Tidplan: augusti 2018–sommaren 2019
Byggherre: Uppsala Kommun Stadsbyggnadskontoret
Generalentreprenör: ByggPartner i Dalarna AB
Arkitekt: Tengbomgruppen
Värde: 47 miljoner kronor

Bild:
Stomme, bjälklag och tak byggs helt i trä.

Av Kjell-Arne Larsson