Nyheter

Stora skillnader i bostadsbolagens hantering av covid-19

I en nyligen genomförd branschundersökning får hyresvärdarna både ris och ros när hyresgästerna tyckte till om hanteringen av covid-19. Undersökningen genomfördes i början av juli och totalt deltog 34 bostadsbolag som tillsammans förvaltar över 230 000 lägenheter.

Covid-19 har ställt fastighetsbranschen inför nya utmaningar där bolag tvingats anpassa det dagliga arbetet och förvaltningen efter nya förutsättningar.

Det har också påverkat Sveriges hyresgäster på många olika sätt. Resultatet av covid-19-undersökningen visar på stora skillnader mellan hur väl de deltagande bolagen hanterat situationen.

I det krishanterings-index som presenterades var spridningen totalt 20 procentenheter mellan det bästa och sämsta resultatet i undersökningen. De spridda resultaten och variationerna i hyresgästernas uppfattningar speglar också den nya situation hyresvärdarna och hyresgästerna har ställts inför.

AktivBo samarbetar med en stor del av Sveriges bostadsföretag och presenterar kontinuerligt sverigesnitt och benchmark på service och förvaltningskvalitet.

– I de löpande analyser vi gör kunde vi inledningsvis se att fastighetsbolagen gjorde stora insatser för att ställa om när covid-19 bröt ut. Hyresgästerna visade initialt också på förståelse för att exempelvis felanmälansprocessen försvårades i och med de riktlinjer som hyresvärdarna arbetade under. Men i takt med att situationen med covid-19 blivit en ”vardag” har kravbilden på service och förvaltning successivt höjts. Även om spridningen mellan de deltagande bolagen är stor, ser vi en generell försämring i resultaten på vissa specifika frågor. I jämförelse med Sverigesnitt, innan covid-19 bröt ut, så ser vi större tapp på kundnöjdheten gällande städning/renhållning (-20,8%), information (-8,5%) och felanmälan (-9%), kommenterar Martin Gustafsson, Affärsutvecklingschef på AktivBo.