Nyheter

Så stärker byggbranschen sina relationer i en tid av digitalisering och AI

Den snabba tekniska utvecklingen och de återkommande konjunktursvängningarna har skapat nya utmaningar för relationen mellan konsult och kund. I en tid då starka kundrelationer utgör den verkliga konkurrensfördelen växer trenden att ge ledare ett helikopterperspektiv på emotionell intelligens i kundrelationerna. Så resonerar konsultbyråerna om sin nya verklighet.

I takt med att ekonomiska utmaningar som inflation och stigande kostnader pressar marknaden, har marknaden blivit alltmer försiktiga i sina beslut om tjänsteinköp. Konsulter och tjänsteföretag står nu inför krav på att erbjuda konkurrenskraftiga priser och tydligt mervärde i sina erbjudanden.

Samtidigt har arbetsmiljön genomgått en drastisk förändring, där fysiska möten ersatts av digitala lösningar som videokonferenser och andra plattformar. Den tidigare självklara personliga kontakten har fått ge vika för en ny verklighet, där distanskommunikation dominerar och kräver nya tillvägagångssätt för att bibehålla starka relationer till kunden.

Digitalisering kräver nytt tänk

Konkurrensen har skärpts, och kundernas upplevelse har blivit en kritisk framgångsfaktor. Dessutom driver AI på en snabb utveckling som förändrar spelplanen och ställer ökade krav på flexibilitet och samarbete med kunder. Metoder som en gång var centrala – som telefonsamtal, mejl, möten och informella kundaktiviteter – har visat sig vara otillräckliga i dagens komplexa affärslandskap. Detta ställer konsulter inför en ny utmaning: att bygga och upprätthålla hållbara kundrelationer i en tid av förändrade förutsättningar och ökade krav på flexibilitet och innovation.

Så anpassar Semrén & Månsson sig till de nya utmaningarna

Arkitektbyrån Semrén & Månsson hanterar fastighetsägare, fastighetsutvecklare och byggbolag, samt engångskunder för specifika projekt så som ombyggnationer. Förhållandet med kunderna är ofta långvarigt, i genomsnitt två till sex år, men har blivit mer flyktigt i takt med ett snabbare och mer ombytligt samhälle.

– Vi ser en förändring där kundrelationerna har blivit kortare. Tiden för relationsbyggande minskar, och det är viktigt att vi planerar för mer långsiktiga och hållbara lösningar för våra kunder. Kvalitet och omställning är viktigare nu än trender och kvantitet, säger Hanna Pettersson, Arkitekter affärsutvecklingschef och uppdragsansvarig arkitekt på Semrén & Månsson.

Ekonomisk osäkerhet har också påverkat kundernas prioriteringar och krav.

– I tuffare tider blir priset mer centralt och kunderna konkurrensutsätter mer. Vi måste vara noga med att erbjuda smarta och effektiva lösningar, utan att kompromissa med kvaliteten. Vi har också lärt oss att kommunikationen måste få mer tid och fokus för att vi ska kunna leverera mer affärsnytta trots pressade resurser. Digitala möten är praktiska, men vi tappar ofta det viktiga för- och eftersnacket. Det är ofta där vi verkligen lär känna varandra och löser eventuella missförstånd. Vi har blivit mer effektiva, men ibland är det ett telefonsamtal på fem minuter som gör störst skillnad, förklarar Hanna Pettersson.

Semrén & Månsson har också anpassat sina metoder för att möta de nya utmaningarna.

– AI och digitala lösningar gör oss mer effektiva, men för att verkligen stå ut måste vi arbeta med mänskliga relationer. Det är lätt att fastna i jakten på produktivitet, men vi ser att det ofta krävs mer tid för det personliga för att skapa långsiktiga och hållbara relationer. Förtroende och lojalitet bygger vi genom att skapa genuina partnerskap, inte genom att leverera tjänster, avslutar Hanna Pettersson.

EQ som strategisk resurs

I ljuset av dessa nya utmaningar har konsultföretag världen över nu dragit slutsatsen att det är tid att se EQ som en konkurrensfördel. Allt fler väljer att proaktivt arbeta med EQ och letar nya sätt att utveckla sina kundrelationer, snarare än att bara underhålla dem. En framväxande trend är användningen av innovativa SaaS-lösningar för att mäta och utveckla organisationens och medarbetarnas EQ.

Plattformen Goodfeed är skapad av de före detta konsulterna Andréa Rylander och Henrik Nordling. Förutom att möjliggöra snabba feedbackloopar mellan kund och projektteam ger den samtidigt chefer och ledare en djupinsyn i kundrelationerna. Goodfeed används redan nu av allt från små kommunikationsbyråer i Sverige till globala revisionsbyråer med tiotusentals anställda.

– Vi är övertygade om att de bolag som nu lägger fokus på de mänskliga relationerna kommer att stå som långsiktiga vinnare. Affärer görs mellan människor, och AI kommer aldrig att kunna ersätta mänskligt förtroende eller empati. Goodfeed hjälper konsulter att anpassa sig till förändringar, förbättra samarbeten och stärka kundrelationerna, vilket är avgörande idag och i framtiden, säger Henrik Nordling grundare av Goodfeed.

Framgång genom emotionell intelligens

Men verktyg som Goodfeed är bara en del av ekvationen. Nyckeln till framgångsrik EQ ligger i det dagliga relationsarbetet inom kundprojekt. Här är tre konkreta tips för ledare som vill stärka EQ i organisationens kundrelationer:

Uppmuntra aktivt lyssnande och empati ”När du möter en kund, börja med en öppen fråga som ’Hur har ni upplevt vårt senaste projekt?’ Det visar att du bryr dig om deras upplevelse och är intresserad av deras tankar och utmaningar.”

Skapa en kultur av självreflektion och känslomässig medvetenhet ”Efter varje kundmöte kan medarbetarna reflektera över samtalet: ’Hur kände jag mig under mötet?’ och ’Hur tror jag kunden kände sig?’ Detta hjälper till att bli mer medveten om sina känslomässiga reaktioner och deras inverkan på relationen.”

Främja samarbetsinriktad problemlösning ”När en kund presenterar ett problem, uppmuntra till att säga: ’Låt oss titta på detta tillsammans och hitta en lösning som fungerar för er.’ Det visar att ni ser problemet som ett gemensamt projekt, snarare än bara kundens ansvar.”

Om Goodfeed Bakom Goodfeed står grundarna Andréa Rylander och Henrik Nordling. Som konsulter upplevde de att vissa samarbeten blomstrade medan andra stagnerade. De insåg att en aktiv, transparent och kontinuerlig dialog med kunderna var nyckeln till långsiktig framgång. Goodfeed är plattformen som strukturerat stöttar arbetet att skapa hållbara relationer som varar över tid.

På bilden: Henrik Nordling, grundare av Goodfeed och Hanna Pettersson, Arkitekter affärsutvecklingschef och uppdragsansvarig arkitekt på Semrén & Månsson