Nyheter

Så lockar du tillbaka hybridarbetarna till kontoret – Trenden som lockar tillbaka anställda till kontoret

En tredjedel av alla anställda hybridjobbare i Sverige skulle ta sig till jobbet oftare om de hade bättre möjligheter att vara sociala på kontoret. Arbetsgivare som satsar på en tilltalande miljö för sociala möten kan därmed locka tillbaka en del av hybridarbetarna, visar en ny undersökning från Compass Group.

Även om hybridarbete ibland kan gynna såväl anställda som arbetsgivare så önskar många chefer högre närvaro på kontoret. Men att tvinga tillbaka hybridjobbarna är inte den bästa lösningen.

Förväntningarna på hur en arbetsplats ska vara utformad liknar alltmer miljön på ett hotell, med rymliga, inbjudande utrymmen att umgås och arbeta på. Arbetsgivare kan behöva omfamna hotelliseringstrenden för att få hybridjobbare att närvara mer på kontoret samt locka och behålla attraktiv arbetskraft, visar undersökningen.

– Samtidigt som många hybridarbetare vant sig vid bekvämligheten med att jobba hemifrån så vill många arbetsgivare ha högre närvaro på kontoret. Här behöver företagen locka istället för att tvinga in sina medarbetare, och då gärna med kreativa, sociala ytor att umgås på. Annars riskerar de att tappa talanger, säger Linda Petersson, People & Culture Director på Compass Group Sverige.

Var tredje (33%) anställd hybridarbetare i Sverige skulle bege sig till kontoret oftare om det fanns bättre möjligheter att vara social där, visar Compass Groups undersökning The Power of Socialisation, som genomförts i 21 länder med 2000 svarande i Sverige. Två tredjedelar (66%) av hybridarbetarna uppger att de ser fram emot att åka till kontoret för att träffa sina kollegor.

Arbetsmiljö för spontana möten viktigt

Intressant nog är det något fler hybridarbetare än arbetsplatsbaserade som upplever att deras arbetsgivares mål är tydliga. Åtta av tio (77%) hybridarbetare instämmer i att de förstår organisationens eller företagets strategi och mål, medan sju av tio (72%) arbetsplatsbaserade medarbetare uppger detta.

Enligt organisationsutvecklaren Helena Schiller från HejEngagemang blir arbetsmiljöer som uppmuntrar spontana sociala aktiviteter nyckeln för arbetsgivare framöver.

– Att möjliggöra spontant umgänge genom attraktiva kontorsmiljöer är en tydlig trend. Det så kallade ”tredje rummet”, som varken är skrivbordet eller konferensrummet utan en naturlig och tilltalande plats för umgänge efterfrågas allt mer. De som hybridarbetat några år har vant sig vid bekvämligheten att jobba hemma, men de har ofta mer behov av sociala interaktioner när de väl kommer in till kontoret, och det behöver arbetsgivarna möta, säger Helena Schiller.

Att miljön på arbetsplatsen är viktig är tydligt. Tre fjärdedelar (75%) av de anställda som instämmer i att deras arbetsplats är en trevlig miljö att vistas i trivs på jobbet, mot endast var femte (22%) av dem som inte instämmer. Åtta av tio (78%) som har tillgång till mat och dryck på jobbet äter sociala luncher med sina kollegor minst en gång i veckan jämfört med knappt hälften (48%) av dem som inte har det.

Tre tips från Helena Schiller: Så lockar du tillbaka dina anställda

Skapa ytor för spontant umgänge
Utforma arbetsmiljön med kreativa, inbjudande platser för samtal, som en loungedel eller kaffestationer, där medarbetare enkelt kan mötas spontant – även utomhus om möjligt!

Bygg en social företagskultur
Inför exempelvis fredagsfrukostar eller luncher som gör arbetsplatsen till en naturlig mötesplats och stärker gemenskapen och inkluderingen

Lyssna på de yngre generationerna
Inkludera de yngres perspektiv i utformningen av arbetsplatsen för att säkerställa att miljön möter deras behov av social interaktion och flexibilitet.

Några resultat från undersökningen The Power of Socialisation:

(Anger procent av de anställda i Sverige)

33% av hybridarbetare skulle åka till kontoret oftare om det fanns bättre möjligheter att vara social

66% av hybridarbetare ser fram emot att åka till kontoret för att träffa sina kollegor

77% av hybridarbetare uppger att de förstår organisationens strategi och mål, mot 72% av arbetsplatsbaserade

75% av dem som tycker att deras arbetsplats är en trevlig miljö att vistas i trivs på jobbet, mot 22% av dem som inte uppfattar arbetsplatsen som trevlig

78% som har mat och dryck på jobbet äter sociala luncher med kollegor minst en gång i veckan, mot 48% som inte har det

57% skulle addera ett lunch- eller matrum om de var ansvariga för trivseln på jobbet

Läs mer om undersökningen här: The Power of Socialisation – Compass Group