Nyheter

Lidls återtåg i Älmhult och årets sista butiksöppning

Lidl fortsätter att växa i Sverige och den 28 november var det dags för årets 14:e och sista butiköppning, denna gång på anrika Älmhult Handelsplats. Därmed har Lidl 192 butiker i Sverige och är ett steg närmare att nå målet 200 butiker 2020.

Förutom öppningen i Älmhult har Lidl under 2019 öppnat ytterligare 13 butiker i Caroli i Malmö, Solna Centrum, Vårby, Strängnäs, Råå i Helsingborg, Huskvarna, Kungsbacka, Kista Galleria, Frölunda, Lidingö, Växjö, Karlskrona och Sollentuna. Lidls 192:e butik lockade många nyfikna kunder och invigdes med bandklippning, provsmakningar, barnaktiviteter och massor med öppningserbjudanden.

– Vi är så glada över att vara tillbaka i Älmhult, en mycket viktig och efterlängtad butiksöppning för oss. Det känns enormt roligt att återigen kunna erbjuda Älmhult med omnejd möjligheten att veckohandla bra och hållbar mat och ändå ha pengar kvar till annat, säger Sebastiano Sacilotto Försäljningsdirektör Lidl Sverige.

Den nya butiken i Älmhult byggs utifrån Lidls nya butikskoncept där ljusa luftiga lokaler och miljötänk står i fokus. Butiksytan ligger på drygt 2 000 kvadratmeter och kunderna möts direkt av stor bake-off och ett frukt- och grönt-torg.

Lidl leder hållbarhetsarbetet i dagligvarubranschen och jobbar intensivt med att minska klimatpåverkan för hela verksamheten, från bygge till butikshylla. Genom smart logistik minskas antalet transporter till och från butiken, med endast en leverans per dag, något som medför signifikant mindre utsläpp och bullerstörningar då alla varor som behövs transporteras i samma bil.

Även sortimentet präglas av hållbarhet och under 2018 växte det ekologiska sortimentet med 75 procent. Cirka 42 procent av varorna i butikerna kommer direkt från svenska leverantörer.

Bilden:
Lidls 192:a butik öppnade på klassik handelsmark i Älmhult.
Bild: Lidl