Nyheter

Bullerproblem i svenska skolor försämrar inlärningsförmågan

Snart är sommarlovet slut, och skolor och utbildningsinstitutioner öppnar portarna igen. Många ska börja skolan för första gången, och inte minst därför är det beklagligt att buller och oväsen tillhör vardagen på många av landets skolor, vilket går ut över inlärningsförmågan.

Flera forskningsresultat påvisar att det finns ett tydligt samband mellan dålig inlärning och klassrum med dåligt inomhusklimat.

Ett dåligt inomhusklimat beror oftast på buller, otillräcklig ventilation och dålig belysning. Lyckligtvis ökar förståelsen hos arkitekter och skolledningar för att den fysiska miljön på skolorna har stor inverkan på barnens trivsel och inlärning, och att det är nödvändigt att skapa fungerade skolmiljöer. Forskning i hur minnet fungerar, visar att oregelbundna bakgrundsljud på låg till medelnivå stör korttidsminnet. Samtidigt visar ett forskningsprojekt på grundskolor i Spanien, Holland och England, att en ökning på bara 20 dB kan försena en 10-årings förmåga att läsa med upp till åtta månader.

Mer fokus på bullerproblem
Detta är ett problem som man tar på allvar hos Rockfon, som producerar akustiklösningar och som är experter i akustik och ljudmiljöer. Här anser man att svenska elever ska ha bättre förutsättningar när det gäller inlärning och trivsel, och att det därför är nödvändigt med större fokus på bullerproblem i skolorna och på hur man löser dem. Oskar Meres, som är teknisk chef för Rockfon, förklarar:

– Det finns många exempel på att förbättring av akustik gör stor skillnad på bullernivån i klassrummen, så att elevernas koncentrationsförmåga förbättras och gör dem mindre trötta. Akustiken ska tänkas in mer när man bygger nya skolor, så att den blir en del av helheten, vilket gäller även när man renoverar existerande skolor.

70 % av konsonanterna uppfattas inte
All forskning stödjer Oskar Meres budskap. Till exempel påvisar ett engelskt forskningsprojekt att upp till 70 % av de konsonanter som läraren uttalar inte uppfattas av eleverna i ett klassrum med dålig akustik.
De här problemen är något, som arkitekten Margrete Grøn från Arkitema, som har ritat många skolor, känner igen:

– Rörelse och fysisk aktivitet skapar oväsen, och på en grundskola är det mycket buller. Det kan inte undvikas, och därför gör vi en extra insats för att skapa en bra akustisk miljö med akustiska innertak. Det ger möjlighet för mer rörelse och aktivitet utan att man behöver kompromissa med den akustiska ljudkvalitén.

Avslutningsvis understryker Oskar Meres betydelsen av ett bra inomhusklimat på skolor:

– När bullerproblem går ut över koncentration, inlärning och sjukfrånvaro, så bör vi skapa ett övergripande fokus kring skolornas bullerproblem så att vi kan förbättra elevernas inlärningsförmåga och allmänna trivsel.

På bilden:
Stora Hammars skola, Höllviken