Nyheter

Varför de största cyberhoten i anknytning med distansarbete kommer från de anställda

När coronapandemin slog hårt mot världen i början av 2019 blev distansarbete snabbt mycket populärt. I samband med detta ökade också cyberhoten mot företagen. Varför är det så och vilka är riskerna? Eftersom distansarbete tycks vara här för att stanna behöver vi veta på vilka sätt kan man skydda sitt företag från de växande cyberhoten.

Ett första steg för att säkra företaget från IT-angrepp är att se till att den tekniska säkerheten är uppdaterad med både brandväggar, VPN-krypteringslösningar och antivirusprogram. 

Varför har distansarbete en negativ inverkan på cybersäkerheten? 

Faktum är att de flesta företag var dåligt förberedda på att majoriteten av deras anställda plötsligt skulle övergå till distansarbete, vilket har lett till ett ökat antal cyberangrepp och cyberhot. Följande punkter kan ha en negativ påverkan på ett företags cybersäkerhet:

Okunskap. Okunskap och mänskliga egenskaper som nyfikenhet utgör faktiskt det största hotet även inom IT-säkerheten på arbetsplatser. Visste du att cyberattacker genomsnittligen kostar 16 miljarder för svenska företag per år? Genom att de anställda exempelvis loggar in på sina sociala medier från företagets nätverk gör att risken för angrepp ökar. Påminn också de anställda att se över säkerheten på sina privata datorer även om de bara används på fritiden. 

Osäkra nätverk. Osäkra nätverk är en annan stor risk. Genom att anställda loggar in på arbetsplatsens system med osäkra nätverk eller sina privata enheter gör att de anställda samtidigt öppnar dörren för cyberattacker. 

Svagt tekniskt skydd. Många företag har inte fullständigt tekniskt skydd vilket naturligtvis innebär att risken ökar för att företaget utsätts för angrepp.

Hur skyddar man sitt företag från cyberhot? 

Till en början behöver företag kunskap. Kunskap får man genom utbildning. Ett bra sätt att skydda sig från IT-angrepp är att utbilda företagets samtliga anställda i IT-säkerhet. Det är också viktigt att kunskapen uppdateras med jämna mellanrum. Samtidigt som den tekniska utvecklingen fortsätter att skena så hittar IT-brottslingar även nya sätt att gå till angrepp. Att följa med i utvecklingen är därför en mycket viktig del av företagets IT-skydd. 

Tekniskt skydd i form av antivirusprogram, brandväggar och kryptertingslösningar som VPN minimerar alltid riskerna för angrepp. Varför är det bra att ha samtliga i användning samtidigt? Det beror på att de utför olika uppgifter och fungerar på olika sätt. 

Ett antivirusprogram är en tjänst vars uppgift är att söka, ta bort eller reparera filer på datorn som har blivit infekterade av virus. Brandväggen är en tjänst vars huvudsakliga uppgift är att avvärja dataintrång på en dator som är ansluten till ett nätverk. 

En VPN-tjänst (Virtuellt Privat Nätverk) skapar i sin tur en krypterad nätverkstunnel, vilket innebär att din IP-adress är fullkomligt skyddad och allt du gör på webben blir privat, ingen kan spåra var i världen du befinner dig eller vad du gör. Idag erbjuder många företag sina distansarbetande anställda ett VPN för att skydda sina nätverk. Det finns också företag som har egna VPN-servrar så att de anställda kan koppla upp sig på företagets interna nätverk även på distans. En VPN-tjänst är också att föredra då man ansluter till ett öppet nätverk. 

Företaget bör också se över sin säkerhetsplan och uppdatera den. Genom att ha en plan och en praxis för IT-säkerheten är det både smidigare och enklare att hålla koll på riskerna. 

Både för företagets och de anställdas säkerhet är det av stor vikt att varje företag ser över sin IT-säkerhet och införskaffar nödvändiga tjänster för att uppnå fullständig säkerhet. När säkerheten är uppdaterad kan företaget i god ro fokusera på det de är bäst på utan att behöva oroa sig över att bli utsatta för cyberangrepp!