Det talas mycket om butiksdöden i dessa tider. Fysiska butiker ersätts av digitala affärer och automatiserade kundmöten. Samtidigt flyttas konkurrensen i många branscher från prismarginal till kompetens och tillgänglighet. Rexel, som är en av världens största elgrossister, har valt att gå mot strömmen.
Parallellt med sin digitala utveckling investerar de i ett nytt butikskoncept – som sätter mötesplatsen och relationerna i centrum, där kunden också kan handla 24-7.
– Majoriteten av våra kunder tror precis som vi att deras digitala beställningar och inköp kommer öka under de kommande åren, och vi ser att den digitala försäljningen kontinuerligt ökar. Samtidigt är vi också överens om att relationerna med våra medarbetare är det som knyter kunderna till oss. Det finns ett stort värde för både kunden och medarbetaren att det finns en mötesplats där man inte bara handlar och säljer, utan bygger värdefulla relationer, säger Åsa Karlsson, Marknadschef och ansvarig för det nya butikskonceptet för Rexel Sverige.
– Vi tror på att integrera det digitala och det fysiska, att skapa en sömlös och kundorienterad upplevelse där vi utgår från vad våra kunder behöver i olika faser, med all den kompetens vi kan erbjuda, säger Åsa.
– Vi ser ett stort behov hos våra kunder att ha en plats att kunna mötas. Många jobbar ensamma och saknar en plats att samlas och träffa andra i jobbsammanhang. Vi riktar oss mot proffs som kräver en hög nivå av kompetens, men vi ser också till att de kan komma och ta en paus, värma lunchlådan, dela tankar och självklart passa på att lära sig mer om vad som pågår hos oss och i branschen.
– Vår affär bygger på tillit, att vi genuint engagerar oss och vill vägleda till både bättre och mer hållbara affärer när vi kan. Vi kommer från en lång tradition av lokala och nära relationer som gör att vi känner våra kunder, och de litar på oss. Det är få saker man kan värdera högre än lojala relationer, vilket vi självklart vill möta med den bästa servicen oavsett tid, kanal och plats.
Rexel satsar på ett nytt koncept i butikerna med aktivitetsbaserad inredning utan kassadisk, man har så kallade expertpunkter, med kompetent personal som kan produkterna och ger råd till installatörerna kring allt från kabel och normskåp till solenergi och elbilsladd-lösningar.
I satsningen har man investerat i en mängd digitala verktyg och en anpassad butiksdesign för att installatörerna även själv enkelt ska kunna hantera sina köp i butiken, med bland annat enkel scanning, utcheckning och upphämtningsytor som lyfts fram för att prioritera att göra besöket enkelt. LED-skärmar visar produkterbjudanden likväl som nya tjänster, ett miljövänligare alternativ än att trycka nya skyltar varje kampanjperiod.
En viktig del av butikskonceptet är de sociala ytorna som renoveras och fräschas upp med loungegrupper, kaffemaskiner och matplats.
Ett annat exempel på hur Rexel integrerar det fysiska och det digitala är deras 24/7-tjänst, där de erbjuder installatörer tillgång till butikerna dygnet runt för att handla och hämta beställningar. Kunden loggar in med larmbricka och egen kod och kan scanna de produkter man behöver via Rexels app.