Nyheter

”I EN LÅGKONJUKTUR KRÄVS KREATIVITET FÖR ATT HITTA NYA KUNDER”

Etableringen av batterifabriken Northvolt i Skellefteå har gjort att byggprojekten avlöpt varandra de senaste åren. Till 2030 förväntas man växa från 75 000 invånare till 90 000. Nu märks det dock en minskning av de privata förfrågningarna till Ryds Glas i Skellefteå. Per Strömquist, Verksamhetschef, väljer att se positivt på utmaningarna och tänker att lågkonjunkturen kan vara en motivator för att bli mer kreativ sin kundbearbetning. I vår femte del i bloggserien om våra ledare tar vi dig till Skellefteå och dess ledare Per.

Skellefteå växer. Här etablerar sig stora företag och privatpersoner flyttar in i turbofart. Något som märkts på orderingången hos Ryds Glas i Skellefteå. 2023 kommer dock bli ett utmanande år eftersom Skellefteåbon är väldigt konjunkturkänslig. Vi ställde några frågor för att ta tempen på Per, som är ledare för 11 personer i Ryds Glas glasmästeri i Skellefteå.

Vad är status i Ryds Glas Skellefteå just nu?

– Vi har lagt ett väldigt bra år bakom oss där vi fått möjlighet att vara med och bidra till ett växande Skellefteå. Nu står vi redo inför ett nytt och spännande år. Jag tror att det är lätt att gräva ner sig och må dåligt över allt elände som hänt de senaste åren i vår omvärld. Jag tror dock att det är viktigt att förstå att vi i det stora hela aldrig har haft det så bra som vi har det nu. Inför 2023 behöver vi anpassa oss efter förutsättningar som höga elräkningar, lågkonjunktur, hög styrränta och en turbulent omvärld, och göra det bästa av året.

Vad tänker du om läget i vår omvärld?

– Skellefteå har alltid varit konjunkturkänsligt. Det är en arbetarstad där man är van att ha pengar på fickan innan man investerar i något. Det märks i början av kriser då Skelleftebon drar åt svångremmen direkt, vilket är min lärdom från många år inom bygghandeln. Det brukar lätta efter någon månad då man ser att läget inte var så farligt som man trott. Därför ser vi nu en snabb nedgång i förfrågningar från privatpersoner. Å andra sidan, olika företag och produktionsanläggningar etableras i Skellefteå och staden väntas växa med cirka 15 000 invånare de närmsta åren. För en stad med cirka 35 000 invånare (cirka 75 000 i kommunen) innebär det att framtiden ser ljus ut. Vi har starka lokala bolag, som vi själva, Skellefteå Kraft och Boliden Mineral som bidrar till att det är hit man ska flytta om man vill ha arbete.

Vad upptar din tankeverksamhet just nu?

– Jag tänker mycket på året vi har framför oss. Jag tycker det är viktigt att vara medveten om vad som händer omkring oss och varför det händer. Vi tenderar att gräva ner oss i diverse sociala medier och blir matade av sådant som inte alltid är riktigt sant. Jag tycker därför att det är viktigt att försöka ta reda på, och själv ge en nyanserad bild av omvärldsläget. Vi berörs och påverkas givetvis på många sätt av det som har hänt och händer omkring oss. Som ledare försöker jag se till att vi har en positiv anda. Blir det lite mindre att göra framöver ger det oss i stället möjlighet att vara kreativa och hitta nya kunder och affärer. Vi behöver även göra om vår marknadsföring för att nå igenom bruset. Detta blir extra viktigt under året då vi lär bli fler som konkurrerar om jobben.

Vad är du mest stolt över under det gånga året?

– Jag är mest stolt över att vi här i Skellefteå har lyckats överträffa våra mål tillsammans, både vad gäller omsättning och resultat. Det har varit ett rekordår på alla sätt och vis. För egen del har jag svårt att säga något jag är stolt över att själv ha uträttat. Jag ser det som mitt ansvar att leverera på mina mål och att man anställt mig för att få saker att hända. Ibland går det upp och ibland går det ned, jag varken gräver ner mig i misslyckade eller är i det blå när det går bra.

Vilken utvecklingspotential ser du i ditt team?

– Vi har en fantastisk mix bland de som arbetar hos oss. Vi har yngre förmågor och vi har äldre som har otroligt stor erfarenhet av yrket. Det finns bra bredd men också spetskunskaper i gänget. Det vi kan bli bättre på är att lära oss av varandra och bli ännu bättre på yrket. Gärna genom erfarenhetsutbyten mellan våra olika lokala Ryds Glas. Som Sveriges största glasmästeri har vi en enorm potential i att kunna lära av varandra. Här i mitt team upplever jag att det finns stor nyfikenhet i att lära sig nya produkter och arbetssätt. Vilket är A och O för att utvecklas i yrket.

Vad anser du är ”ett gott ledarskap”?

– Ett gott ledarskap för mig är ett inkluderande ledarskap. Varje individ ska känna sig delaktig i verksamheten och kunna ta egna initiativ. Som ledare vill jag både vara en i gänget och ha förmågan att gå längst fram eller stå överst på barrikaderna.

Ge ett exempel på något bra du gjort som ledare och varför det blev så bra?

Jag gillar inte att framhäva mig själv och tänker nog aldrig på vad jag gjort speciellt bra eller dåligt, annat än att jag försöker analysera det som händer för att kunna dra lärdomar inför framtiden. Jag vet vad jag kan och är trygg i det.

Om Per Strömquist

År inom Ryds Glas: Började i september 2019 så nästan 3,5 år.
Så länge har han arbetat som chef: i cirka 14 år, tillsammans med åren som ledare utanför Ryds Glas.
Kollegor beskriver honom som: En positiv person som sprider glädje. Extremt intresserad av omvärlden oavsett om det handlar om amerikanska presidentval, pandemier eller krig.

Fem snabba:

Salt eller sött? Salt
Sol eller snö? Sol, gillar inte snö överhuvudtaget
Hund eller katt? Hund, har två som han jagar tillsammans med.
Östkust eller västkust? Västkust

Kött eller fisk? Kött