Text: Nicholas Klokholm
Här en artikel av Nicholas Klokholm som arbetar hos Autodesk Construction Solutions, och handlar om fyra områden han ser som avgörande för byggbranschens digitala förändringsarbete – högaktuellt ämne idag:
”Pandemin har satt spår i byggindustrin genom att förändra attityderna till digital innovation och traditionella arbetssätt. I den här artikeln förklarar Nicholas Klokholm på Autodesk Construction Solutions vilka fyra områden han ser som avgörande för branschen digitala förändringsarbete.
Till skillnad mot många europeiska länder så har de nordiska ländernas byggindustrier påverkats i mindre utsträckning av pandemin när gäller arbetet i projekten. Nu växer branschen så snabbt att marknaden riskerar bli överhettad. I Sverige säger företagen att deras enskilt största projektrisk är tidsplaner och behovet av att fatta snabba beslut. Samtidigt har alla nordiska länder bestämt sig för att ta en ledande roll i den gröna omstarten efter pandemin. Sammantaget allt detta sätts press på aktörerna att arbeta effektivare och leverera grönare byggprojekt. Så hur ska de nordiska företagen klara av detta? Här följer en genomgång av de områden där jag menar att de nordiska byggföretagen behöver välja noggrant.
Vinna kunder
Ett område där nordiska byggföretag redan missar konkurrensfördelar är effektiv datahantering. Vi har vi nyligen genomfört en paneuropeisk undersökning av byggföretag. Sverige är det enda landet där färre än hälften, 42 procent, uppges ha en formell plan för insamling och analys av data. Det kan jämföras med Danmark där 73 procent säger sig ha en sådan plan. Om det saknas data för att kunna skapa insikter och kunskap så saknas också möjlighet till lärande och förbättring – organisationen blir dömd att upprepa sina misstag. Med en fungerande datamiljö och moduler för beslutsstöd (BI) blir det möjligt att inte bara samla in, utan också använda data för att vinna fler kunder.
Upprätthålla kvalitet
Många företag har valt att fokusera på att optimera enskilda uppgifter, till exempel att skaffa sig de bästa verktygen för kvalitetskontroller. Men nu börjar allt fler inse värdet av att koppla samman alla faser i projekten, från idé och design till konstruktion och överlämnande. Genom närmare samarbete minskar felen och kvaliteten ökar, men det kräver att rätt digitala verktyg finns på plats. Till exempel är det helt nödvändigt att information kan delas i realtid, för att arbetslag ska slippa göra om misstag och kunna fatta de rätta besluten snabbt. På samma sätt är det nödvändigt att verktygen delas inom organisationen, annars kommer den data som används förbli åtskild.
Kostnadskontroll
Att hålla budgeten handlar till 80 procent om goda förberedelser. Men med ont om tid rusar organisationen gärna iväg med projekt innan beslut och planering är helt klara. Tidiga beslut får långvarigt genomslag. Ett exempel är Stora Bältbron i Danmark där det ursprungliga designteamet beräknade livslängden för betongelementen efter förväntad trafikmängd över bron. Bron blev dock en oväntad succé och därmed sjönk betongens livslängd. En annan design hade kunnat spara miljoner i underhållskostnader. Genom att ge varje intressent tillräckligt med planeringstid förbättras processen avsevärt och allas kostnader minskas. Framförallt är det ägarna som behöver skaffa sig en god helhetsbild av sina tillgångars kostnadssida och det är bara rimligt att de också ansvarar för projektets data från start.
Hälsa och säkerhet
Tyvärr betraktar vissa företag i norden utvecklingen av nya krav på säkerhet och hälsa som både obekväma och tidsödande, särskilt när tidsschemat är pressat. Ute på byggplatserna kan det medföra att checklistorna hastas över. Vi behöver fundera över hur vi faktiskt ser på aktiviteter som ska främja hälsa och säkerhet. Min uppfattning är att vi bör se dem som en värdefull investering i tid. De gör att man minskar risken för olyckor och skador, men även de ödesdigra förseningar som annars åsamkat projektet. Företaget slipper stänga byggplatsen och förlora den tid det tar att få ordning igen, tid som ofta propagerar till andra aktörer i och runt projektet. Dessa indirekta kostnader blir snabbt enorma. När människor känner sig säkra på jobbet blir de mer engagerade och produktiva. En omvärdering av synen på hälsa och säkerhet skulle bidra till ett äkta perspektivskifte inom byggindustrin. Det är ett sätt att skapa en mer professionell nordisk bransch.”