Nyheter

Byggbranschens klimatarbete: Alla delaktiga i alla led i byggprocessen måste engageras för en hållbar utveckling

Prodikt bjöd in till ett webinarium under rubriken ”Bygg och investera med klimatbudget”. Klimatet kan inte vänta och byggbranschen är äntligen igång med sitt klimatarbete. En av drivkrafterna är kundernas krav på byggnaders hållbarhetsprestanda.

Nu är det viktigt att de aktörer som startat med arbetet inspirerar alla andra. Alla delaktiga i alla led i byggprocessen måste engageras för en hållbar utveckling.

– Det är viktigt att få med hela värdekedjan och ha ett holistiskt perspektiv på klimat- och hållbarhetsfrågorna, konstaterade inledningsvis webinariets moderator Carsten Svensson.

Inbjudna var Rasmus Ekberg, vd och medgrundare av Prodikt, som erbjuder en databas med praktiskt taget samtliga klimat- och miljödata som finns tillgängliga beträffande anslutna byggprodukter. Projektområdeschef Anna Martin från Akademiska Hus representerade de stora byggherrarna. Martin Dahlgren, vd för Oljibe, gav byggentreprenörens syn på klimatarbete. Vice vd Henrik Melkstam från Coreco representerade konsultsidan.

Klimat i obalans

– Idag har vi insikten att klimatet är i obalans. Det är viktigt att övertyga företagens ledningar om att klimatet är en överlevnadsfråga, både för mänskligheten och för det egna företaget, menade Martin Dahlgren. Vi måste ta ansvar och agera nu.

Anna Martin hänvisade till Akademiska Hus’ värdeskapande både för kunderna och fastigheterna, och pekade på vikten att fastigheterna blir relevanta för framtiden. Ett byggprojekt kan ta sex år att genomföra och därefter ska det ha liten påverkan under brukarskedet.

– Själva klimatkrisen var grunden till att Prodikt startade, berättade Rasmus Ekberg. Digitaliseringen är en av drivkrafterna som kan stötta branschen. Vi hjälper leverantörer av byggprodukter att få ut relevant, pedagogisk och strukturerad information.

– Vi kan göra vårt genom att ta fram bland annat rätt förfrågningsunderlag som omfattar klimatkrav, berättade Henrik Melkstam. Att jobba med hållbarhet och klimat bidrar generellt till att minska resursslöseri nu och i framtiden. I vår roll hjälper vi våra kunder med information och andra underlag.

Klimatbudget

Moderatorn Carsten Svensson frågade sig hur branschen kan jobba med klimatbudgetar. Deltagarna var överens om att lyfta klimatet till samma dignitet som ekonomin och genomsyra hela byggprocessen. En klimatbudget blir därmed en parallell till en ekonomisk budget. Och den sådan följs ju upp under byggskede och brukarskede. Detta ska också göras med en klimatbudget.

– Bakom ett byggprojekt finns kanske tusen beslut och varje beslut innebär ett val, fortsatte Henrik Melkstam. I leveranskedjan sker värdeskapandet och det är bland annat viktigt att göra medvetna val av material.

– De beslut vi tar idag påverkar under byggnadernas hela livslängd. Vi måste kalkylera på samma sätt med klimatet som vi idag gör med ekonomin. Det vill säga räkna både kilo koldioxid och kronor, menade Martin Dahlgren.

Anna Martin hänvisade till vikten av samarbete mellan alla aktörer, på samma sätt som vi gör i samhället när det är en stor kris. Och vikten av att sätta upp mål. Akademiska Hus beslutade att projekt som startar programhandlingsskede under 2021 ska ha 20 procent lägre växthusgasutsläpp, utifrån referensår 2019. Från 1 januari 2022 gäller 30-40 procent!

– Detta ställer stora krav på oss ledare, fortsatte Anna Martin. Personerna som arbetar i projekten måste ges kompetensutveckling och mandat att vara innovativa under projektets gång. Klimatarbetet och målbilderna kan successivt förbättras under projektet.

– Kompetensutveckling i alla led och i alla skeden av ett projekt är avgörande, menade Rasmus Ekberg.

– Innovation ska uppmuntras för alla parter och här har företagsledarna stort ansvar, inflikade Henrik Melkstam. Och bland annat vi konsulter får inte tänka i form av tillfälliga trender i branschen. Idag måste alla tänka långsiktigt på klimatet.

Stränga konkreta mål

Martin Dahlgren berättade att Oljibe redan 2018 beslutade att bli klimatneutrala till 2025. Beslutet togs mot bakgrund av att klimatfrågan och även digitaliseringen saknades i företagets strategi. Det var ett helt riktigt beslut, trots att man inte visste hur det skulle gå till. Kunder började efterfråga klimatneutrala projekt. Styrelsen undrade hur ledningen hade tänkt.

– Vi vet inte exakt hur, men vi vet att det är bråttom, svarade Martin Dahlgren. Och det går inte att ha allt klart för sig från början, det viktiga är att börja idag.

Allt eftersom Oljibe räknade fram nyckeltal lärde man sig allt mer och idag vet företaget hur siffrorna kan och ska användas. Därför går det att numera att ställa konkreta krav på leverantörer och underentreprenörer.

– Vi kommunicerar våra krav i allt fler projekt, berättade Martin Dahlgren.

Hur svårt är det då att arbeta med nyckeltal och andra data som gäller klimat och hållbarhet? Det är viktigt att inte göra frågan för stor. Digitalisering är till stor hjälp, men företagsledningarna måste se till att ingjuta engagemang i medarbetarna.

Rasmus Ekberg påpekade att väldigt mycket data finns tillgängliga bland annat som miljödatablad och EPD:er. Vidare finns fastslagna standarder för att göra klimatdeklarationer och livscykelanalyser. Men hittills har inte den grunddata som behövs varit pedagogiskt presenterad.

– Vi samlar befintlig information och gör den lätt tillgänglig och framförallt pedagogisk. Byggarnas val av produkter/material är mycket viktiga för att få ner klimatpåverkan och få upp hållbarsprestandan i projekt. Vårt arbete stöder dessutom materialleverantörerna möjlighet att skapa värde av sina förbättringar och innovationer och underlättar deras kommunikation kring hållbarhet.

Starta idag!

Avslutningsvis uppmanade Martin Dahlgren alla aktörer att starta nu med klimatarbetet. Även fast man inte vet exakt hur det ska gå till. Krisen måste lösas tillsammans över alla yrkeskategorier inom byggbranschen, så låt oss nu stödja varandra.

Anna Martin betonade att arbete för hållbarhet ger så många andra fördelar än just att minska klimatavtrycket. Hon och även Henrik Melkstam ansåg att branschen nu är i ett fantastiskt utvecklingsskede. Klimatproblemets art kräver mer samarbete än hittills i branschen. Coreco ska göra sitt för att bidra i sin roll och bland annat hjälpa kunderna att upphandla rätt.

Moderatorn Carsten Svensson deklarerade att om vi inte startar idag, händer inget i morgon!

– Inte minst inköpsledet i byggprocesserna blir innovationsdrivande. För många av de idag befintliga produkterna på marknaden finns redan klimat- och miljödata. Så redan nu kan de flesta aktörer ta fram de siffror som krävs, räkna fram klimatbudgetar och i övrigt arbeta för hållbara val av byggprodukter och byggmaterial, avslutade Rasmus Ekberg, vd och medgrundare av Prodikt.