Projekt är komplexa på olika sätt. Själva bygget har såklart sina utmaningar men det gäller också att påverka omgivningen så lite som möjligt. Skeppsviken Bygg i Göteborgs projekt för Balder i centrala Kungälv sätter erfarenhet och känsla för logistik på inspirerande prov.
I början av februari sattes spaden i marken för ett prestigeprojekt för Skeppsvikens del. 128 bostadsrätter ska uppföras på Västra Gatan i centrala Kungälv, på uppdrag av Balder. Fastigheten kommer även att inrymma 8 – 10 kommersiella lokaler.
Uppdraget är speciellt på så sätt att det ställer stora krav på logistiken. Byggplatsen ligger mitt i stan med närliggande bebyggelse och trafikerade vägar på tre olika sidor. Och just därför är vi extra nyfikna på hur det går.
Vi frågade projektchef Adam Adielsson:
– Jodå, spaden är i marken sedan i vintras och allt går enligt plan. Vi inledde med att riva den tidigare fastigheten och är just nu i full färd med förberedande markarbeten.
Eftersom byggnationen sker väldigt nära annan bebyggelse gäller det att hålla koll på hur marken beter sig. Detta sker bland annat med hjälp av digital bevakning. Så fort något oförutsett händer skickas ett larm via sms. Conny Segerdahl, platschef, förklarar:
– I samband med bortschaktningen placerar vi ut motfyllnadsmassor för att säkra att marken inte börjar röra på sig. Vi följer en noga utarbetad plan framtagen av geotekniker och kan på så sätt ha god koll genom hela processen.
Nästa steg i projektet är själva grundläggningen, ett arbete som kommer att pågå hela hösten och en bit in på vintern. Pålning och initiala betongarbete står på agendan, för att därefter följas av gjutning av källarväggar.
Ett efterlängtat projekt
I och med att det byggts en hel del på utsidan av centrum har livet runt Västra Gatan stannat av en smula. Projektet är därför efterlängtat av Kungälvs kommun. Och kontakten är tät. Adam berättar:
– Vi har ett gott samarbete med kommunen, som självfallet är en nyckelspelare i projektet. Det är av högsta vikt att ha en bra relation med dem när vi som i det här fallet bygger mitt i stadskärnan.
Och att bygga mitt i city är som sagt en utmaning i sig. Conny ger oss en bra bild:
– För det första är det trafikerad väg på tre sidor av byggplatsen. Dessutom ligger etableringen på andra sidan en av de här vägarna, vilket innebär att personalen måste ta sig dit via ett övergångsställe. Och så har vi en rondell bredvid, samt en gågata med restauranger och uteserveringar. Bilar, cyklar, fotgängare. Det gäller att ha ordning och reda, vi kan inte breda ut oss hur mycket som helst.
Det här är ingen ny situation för Skeppsviken. Ett bra exempel är det pågående utbyggnadsprojektet för Universeum vid Korsvägen, ett av Göteborgs mest trafikerade områden, med västlänksbygget som närmaste granne.
Så Conny vet vad som gäller:
– Det gäller att störa omgivningen så lite som möjligt. Vid grundläggningsarbetet kommer vi exempelvis att leda in all vår trafik till byggområdet, och sen ut genom samma infart. Det må låta självklart men är en stor utmaning i det här projektet. Vi måste nyttja våra egna ytor så mycket vi kan.
Erfarenheten spelade stor roll
Kanske var vanan från svåra och komplexa projekt en av de bidragande anledningarna till att Skeppsviken fick projektet. Adam berättar:
– Det var hård konkurrens om jobbet, men jag tror att vår vana att analysera komplexa projekt i tidiga skeden för att sedan utföra dem enligt plan spelade in. Vår kompetens kommer till sin spets när vi blir utmanade.
Conny fyller på:
– Det är så klart en tuff utmaning, men genom att tänka igenom allt från absoluta början får du en bra idé om hur du ska bygga. Vi är många i projektet som även tidigare jobbat ihop i komplexa projekt där logistiken legat i första rummet, så vi känner oss trygga i det.
Återigen, det är mycket att ta hänsyn till. Och inte bara det som sker i nuläget, utan även saker som kan inträffa. Den förbipasserande Strandvägen är en pulsåder genom Kungälv, med en hel del biltrafik. Och det kan bli ännu mer.
– Låt säga att det sker en olycka på E6 och trafiken måste ledas om genom Kungälv centrum. Det blir en hel del trafik att hantera. Sånt måste vi vara beredda på, och det är vi. Lita på det, avslutar Conny Segerdahl.