Nyheter

Så bidrar hotellen till ett attraktivare Göteborg

Sedan 40 år finns ett unikt samarbete mellan de stora hotellen i Göteborg. Konkurrenter blir samarbetspartners när det gäller att öka resandet till destinationen. I dag består Storhotellgruppen av de 23 största hotellen och arbetet är mer aktivt än någonsin.
Till vardags är Kristian Andreasson regionchef för Scandic i västra Sverige medan Alice von Geijer är hotelldirektör på konkurrenten Radisson Blu Riverside. Men de är också kollegor och samarbetar som ordförande och vice ordförande i Storhotellgruppen i Göteborg.
– Det som vi tillsammans gör ska driva resande till Göteborg, skapa anledningar till att besöka och att övernatta. Fram till dess att besökaren tagit beslutet att resa hit jobbar vi ihop vilket gynnar oss alla, säger Kristian Andreasson.
– Vi är såklart konkurrenter men också kollegor med likadana jobb. Många intryck och gemensamma frågor tar vi med in i gruppen, som exempelvis kompetensförsörjning och hur vi kan bidra till att staden och vår bransch utvecklas och ligger i framkant. Samtidigt finns en hög integritet och vi är bra på att hålla isär våra roller, säger Alice von Geijer.
Storhotellgruppen i Göteborg bildades som en ideell förening redan 1980. På den tiden var det betydligt färre hotell som nådde upp till medlemskriteriet om fler än 100 rum. I dag är de 23 medlemshotell med sammanlagt cirka 7 000 hotellrum och 4 500 anställda. Det finns också en gruppering för de mindre hotellen; Göteborgshotellen.
Båda hotellgrupperingarna är aktiva i Göteborg & Co:s arbete med värvning av möten, evenemang och utveckling av destinationen.
– Vi kan diskutera frågor på en annan nivå än vad man vanligtvis kan göra. En förutsättning för att detta ska fungera är att Göteborg & Co finns som en sammanhållande länk. Alla är medvetna om att det är en neutral part utan eget vinstintresse, säger Kristian Andreasson.
Arbetsmodellen gör att hotellen är med tidigt i processen när Göteborg ska värva en stor vetenskaplig kongress eller evenemang. För en arrangör blir det enklare att ha en kontaktväg till samtliga hotell jämfört med att kontakta varje hotell separat, vilket är vanligt i andra städer.
– Det ska vara enkelt att göra affärer med Göteborg och det fungerar bra. Samarbetet är unikt och man är lite avundsjuk på oss i både Stockholm och Malmö, säger Alice von Geijer.
Storhotellgruppens egna affärsplan fokuserar på fyra områden som man särskilt arbetar med: Samverkan, Tillgänglighet, Säkerhet och Kompetensförsörjning. Det innebär att driva frågor om utveckling av reseanledningar, bättre tillgänglighet till Göteborg, marknadsföring och utbildningar.
Exempel på projekt som stöttats av hotellen är Höststaden med Halloween på Liseberg, Volvo Ocean Race och kringarrangemang vid evenemang. Det kan också handla om gemensam certifiering av säkerhet eller miljö. Eller värvning av möten och evenemang.
– Stora möten och evenemang är mycket viktigt. Dels för att det genererar många gäster till våra hotell men också för att det skapar positiva bilder av staden. De som kommer hit blir ofta väldigt imponerade, säger Kristian Andreasson.
Just nu planeras för en rad nya hotell i Göteborg. Investeringsviljan är stor och staden kommer ha runt 4 000 fler hotellrum under andra halvan av 2020-talet. En ökning med drygt 30 procent jämfört med i dag. Samtidigt byggs det bostäder och arbetsplatser i en omfattning som staden inte har upplevt på många år.
– Hela staden kommer växa och expansionen är positiv för Göteborg. Samtidigt måste vi jobba aktivt med att hitta nya reseanledningar. Vi inom hotellen känner behovet av att vi finns med och kan bidra i det arbetet, säger Alice von Geijer.
En annan roll för hotellgruppen är att vara samtalspartner till beslutsfattare när det gäller stadsplanering och utveckling. Ett hotell bidrar till en levande stadsmiljö genom att det skapar flöde av människor och attraherar både besökare och göteborgare. ”Staycation” har blivit vanligare, alltså när göteborgare eller regionbesökare unnar sig ett veckoslut på hotell istället för att resa bort.
– De initiativ som vi stödjer och utvecklar ska också bidra positivt för göteborgarna. Det ska vara en bra stad att leva i både i dag och i morgon, säger Kristian Andreasson.