DEFA – eller närmare bestämt DEFAcademy – arrangerar endagskurser för elinstallatörer landet runt. Kurserna är främst till för installatörer som önskar vidga sin kompetens när det handlar om montage av laddboxar och hela system inklusive styrning.
Installationsföretagen kan bredda sitt affärserbjudande genom att lära sig dimensionera, projektera och installera laddboxar, men också att konfigurera tillhörande styrning/administration och marknadsföra de tjänster som kan kopplas till systemen.
Elkraft, styr och mjukvara
DEFA har 70 års erfarenhet av bilindustrin. Det är erfarenheter som företaget nu tar tillvara när bilvärlden elektrifieras. Sedan 2010 har DEFA installerat fler än 60000 laddpunkter i Norden och Baltikum. Till företagets produkter inom e-mobility hör förutom väggboxar och laddstolpar, också styrning inklusive mjukvara samt betalsystem bland annat i form av appar.
– Vi levererar därmed både hårdvara och mjukvara. Dessutom ger vi kunderna support och i samverkan hjälper vi till att bredda och utveckla våra kunders affärer, säger Kjell Stördal, technical manager Sweden e-mobility.
Kjell Stördal är också en av dem som leder företagets kurser. Under dessa används DEFA:s produkter som exempel i olika tillämpningar. Men kurserna ger också en generell bakgrund om elbilarnas och laddteknikens historia, nuläge och vad som kan vänta i framtiden.
– En stor del av kursinnehållet är märkesoberoende, och vi gör våra utåtriktade satsningar för att vi är engagerade i omställningen av samhällets energisystem, säger Charlotte Eisner, global sales & market director e-mobility. Elinstallatörer är en målgrupp. En annan grupp – med helt andra kunskaper i botten – som vi också jobbar med är bilförsäljarna.
Inte bara en stickkontakt
Den enklaste billeveransen man i sammanhanget ser framför sig är kunden som förutom sin nyinköpta elbil, endast får med sig en kabel med en stickkontakt i ena änden. För att ladda en elbil ska en sådan kabel bara användas i nödfall när det inte finns någon laddbox eller laddstolpe tillgänglig. En elbil laddas med hög (eller relativt hög) strömstyrka under lång tid, vilket kan orsaka överhettning och brand. Exempelvis villaägaren bör därför investera i en laddbox som installeras av en elektriker.
Denna kunskap är inte känd hos den breda allmänheten och tills för någon tid sedan heller inte hos landets alla bilhandlare. Elinstallatörerna som deltar i DEFA:s kurser har givetvis kunskapen om elens egenskaper. Men att leverera laddboxar handlar om så mycket mer än montage och installation. Den installatör som vill verka brett måste initialt ställa de rätta frågorna till kunden, veta vilka funktioner som går att leverera till, i form av access- och betalsystem, samt kunna konfigurera funktionerna som hör till laddboxarna. Detta gäller till stor del vare sig kunden är en villaägare, en bostadsrättsförening eller ett fastighetsbolag.
DEFA levererar laddboxar/stolpar som passar för småhus, bostadsrättsföreningar, arbetsplatser och offentliga laddstationer. Det finns relativt enkla väggboxar för villor. Dessa boxar fungerar stand alone, men de går att komplettera med homeCLU för en smart lastfördelning som tar hänsyn till den övriga och momentana elförbrukningen i hemmet.
CLU står för Cloud Link Unit och innebär att laddboxen eller hela laddningsstationen kopplas upp till DEFA:s molntjänster. En laddningsstation utan CLU har en enkel fast strömfördelning till de olika laddboxarna. Med CLU Basic blir strömfördelningen flexibel, vilken den också blir med CLU Online, i det senare fallet även med möjlighet till administration på distans med tillgångsinställning, betalningssystem och statistik. Åtkomst till laddpunkterna kan baseras på RFID, SMS eller en webb-app. Debitering hanteras av DEFA CloudCharge.
Bostadsrättsföreningar
En bostadsrättsförening är en ganska typisk kund. Här har DEFA tagit fram ett frågeformulär för att kartlägga förutsättningar och önskemål.
– Precis som för andra typer av kunder bör man fråga sig vad huset har i form av elkraftkapacitet. Och dessutom är det bra att veta vilket körmönster för elbilarna som blir aktuellt samt laddningsmönster, det vill säga om man bara ska ladda vid bostaden eller både där och på arbetsplatsen, säger Charlotte Eisner.
Elcentralen och dess kapacitet tillsammans med behovet avgör om man ska ta strömmen 1-fas eller 3-fas. Det senare fallet medger högre strömstyrka till bilarna som laddas. 1-fas med 16 Ampere strömstyrka innebär 3,7 kW effekt och en timmes laddning ger cirka 20 km körsträcka för den laddade bilen. Med 3-fas, 16 Ampere och en timmes laddning blir körsträckan cirka 55 km. (Alla bilmodeller kan inte ta emot 3-fas.)
Med CLU Online kan strömmen fördelas rättvist till de som behöver den. Exempelvis en yrkeschaufför vars fordon behöver prioriteras vid laddningen kan ges prioritet vid administration av styrsystemet. Bostadsrättsföreningen kan välja vilken eller vilka typer av åtkomst som ska användas. Användning av CloudCharge medger smidiga betalningslösningar. Bland annat är det möjligt att ha skild debitering vid olika tider. Dessutom kan skilda kundgrupper debiteras olika.
Projektupplägget är liknande när kunden utgörs av en arbetsplats, ett fastighetsbolag eller annan aktör.
Möjligheterna och framtiden
– Var engagerad i kunderna och deras förutsättningar! Fråga dem vad de vill erbjuda sina brukare. Förklara vad som är möjligt utifrån husets förutsättningar. Berätta vilka funktioner som kan levereras med laddboxarna. Då får ni också möjligheter att göra bredare och bättre affärer, menade Kjell Stördal.
Kurserna hos DEFAcademy är praktiska så till vida att man tar upp dimensionering, kabeldragning, inkoppling, konfigurering och testning av laddboxar med tillhörande system. Kurserna berör också hur de framtida elkraftsystemen kan komma att se ut och påverka laddinfrastrukturen. I framtidens perspektiv är kanske dagens teknik synnerligen basic. Vi kommer att få se mer av smarta fastigheter med egen mikroproducerad el och lagring av energi i eller nära fastigheten. Det kräver ännu mer av intelligent styrning, men ger också nya möjligheter för bland annat el-bilar, där laddningen av dem kan hjälpa till att balansera kraftuttag/kraftnät och bilarnas batterier kan fungera som mobila lager för el. När bilbatterierna räknas som uttjänta (inte kan laddas till mer än 85 procent) tas de ut och byggs ihop med andra till stationära el-lager. En framtid som kanske inte är särskilt långt borta.