Nyheter

Lidl Sverige närmar sig 10 miljarder

Lidl växer kraftigt i Sverige. Under verksamhetsåret 2017 växte livsmedelskedjan med 11,2 procent. Det går att jämföra med en omsättningsutveckling för hela dagligvaruhandeln (enligt SCB) på strax över 2 procent under kalenderåret 2017.

Samtidigt ökade Lidl expansionstakten och öppnade tre nya butiker och tecknade 24 avtal för nya butikslägen. 2018 firar Lidl 15 år i Sverige och har idag 172 butiker.

Lidls nettoomsättning för verksamhetsåret 2017 (1 mars 2017 – 28 februari 2018) var 9 962 MSEK (8 959 MSEK). Resultatet 116 MSEK är en förbättring mot föregående års resultat på 32 MSEK.

– Vi är väldigt glada över att allt fler upptäcker Lidl och nu handlar oftare och mer i våra butiker. Våra fokuserade satsningar på hållbarhet och sortiment ger resultat. Medvetenheten ökar och kunderna inser att hos oss får de verkligen högsta kvalitet till bästa pris, säger Johannes Fieber (bilden), Lidls Sverigechef.

Lidl har som mål att ha 200 butiker i Sverige under 2020. Under verksamhetsåret 2017 öppnades tre nya butiker. Alla butiker byggs utifrån hög miljöstandard och de nya butikerna i Växjö, Södertälje och Kungsängen har certifierats med den högsta miljöcertifieringen för byggnader, BREEAM Outstanding. Butiken i Växjö utsågs 2017 till Världens grönaste nya handelsbyggnad

Expansionen fortsätter starkt under 2018 och sedan den 1 mars har Lidl tecknat ytterligare fem avtal om nya etableringar. Förutom nya avtal och ett antal nyöppningar byggs parallellt ett nytt lager i Örebro och ett nytt huvudkontor i Barkarby. Dessutom byggs lagret i Rosersberg utanför Stockholm ut.

– Vi fortsätter att utmana den svenska livsmedelsbranschen. Genom att etablera fler butiker, effektivisera vår logistik samt investera i kärnverksamheten istället för att maximera vinster, skapar vi förutsättningar för att kunna fortsätta hålla en hög takt i vår expansion. Som utmanare på den svenska marknaden är vi snabbfotade och lyhörda, avslutar Johannes Fieber.

Under 2017 blev Lidl den första livsmedelskedjan att klimatkompensera för hela sin svenska verksamhet. Arbetet med att minska klimatpåverkan genomsyrar hela företaget. Det ekologiska sortimentet utökas ständigt och försäljningen av ekologiska produkter ökade under 2017 med cirka 30 procent.