Nyheter

Byggboden – en viktig del av arbetsplatsen

Byggboden är den plats där de flesta arbetsdagar på bygget börjar och slutar. Här byter man om, värmer maten, tar en rast och får information om vad som ska göras. Samtidigt är boden inte någon tillfällig barack som bara ställs dit.

Den räknas som en del av arbetsplatsen och omfattas av tydliga krav på utrymme, utrustning och säkerhet. Hur den planeras och sköts påverkar både arbetsmiljön och hur smidigt arbetet flyter.

Vad säger arbetsmiljöreglerna om byggboden?

Arbetsmiljölagen slår fast att arbetsgivaren ska ordna en säker och hälsosam arbetsmiljö. Enligt Arbetsmiljöverkets föreskrifter ska det finnas personalutrymmen som är anpassade till antalet anställda, arbetets art och projektets längd. Kraven innebär bland annat att det ska finnas plats för måltider, omklädning, personlig hygien och raster.

Lokalerna ska ge skydd mot kyla, fukt och drag. Byggbodar och vagnar är det vanligaste sättet att ordna sådana utrymmen. I många riktlinjer finns också enkla ordningsregler för hur gemensamma utrymmen får användas, till exempel var man får äta, var personlig utrustning ska förvaras och hur egna saker som matlåda, dryck, brunt och vitt snus hanteras på ett sätt som gör att boden fungerar bra för alla som delar den.

Placering och planering

Entreprenadavtalet anger normalt vem som ansvarar för etableringen, men det är den som är byggarbetsmiljösamordnare under utförandet (BAS-U) som ska se till att personalutrymmena finns med i planeringen från början. Bodarna ritas in i arbetsplatsdispositionsplanen tillsammans med infarter, upplagsytor för material och körvägar för fordon. I den planeringen väger man flera saker mot varandra.

Det ska vara enkelt för personalen att ta sig till bodarna, samtidigt som vägar för lastbilar, kranar och maskiner så långt det går hålls åtskilda från de stråk där folk går.

Avståndet mellan arbetsplatsen och boden påverkar hur mycket av rasten som ägnas åt återhämtning och hur mycket som går åt till att ta sig fram och tillbaka.

I stadsmiljö kan bodarna stå på en gård intill bygget, ibland i två våningar eller ovanpå förrådscontainrar. Vid större mark- och anläggningsprojekt ställs de ofta i kanten av området, där det är lätt för folk att ta sig till och från boden.

Matplats, omklädning och hygien

Personalutrymmena i en byggbod är uppdelade efter funktion och dimensionerade för att ett visst antal personer ska kunna vistas där samtidigt. I matrummet behövs bord och stolar med ryggstöd, kylskåp för livsmedel, mikrovågsugnar för uppvärmning av mat samt rinnande vatten och diskho. Omklädningsdelen är utrustad med bänkar och låsbara skåp där arbetskläder och privata kläder kan hållas åtskilda, och där man även kan lägga in saker som plånbok, nycklar och snusdosor.

Tvättställ med speglar placeras i anslutning till omklädningsrummet. Vid smutsigt eller fysiskt krävande arbete, och i händelse av risk för kontakt med vissa ämnen under arbetet, ska det finnas duschar i anslutning till omklädningsrummet. Toaletterna dimensioneras efter hur många som arbetar på platsen och placeras så att de är rimligt nära både arbetsområden och bodar.

Raster och pauser på bygget

Enligt reglerna om arbetstid ska ingen arbeta mer än fem timmar i följd utan rast. Rasterna ska läggas så att det finns möjlighet att äta och vila en stund. Hur de läggs upp beror på entreprenadformen, arbetstiderna och hur projektet är organiserat, men på många arbetsplatser finns ett schema där olika yrkesgrupper har olika rasttider för att minska trängseln i boden. Utöver den huvudsakliga rasten planeras kortare pauser när arbetet är fysiskt ansträngande eller monotont.

Förr var det vanligt att man gick en bit bort från boden för att röka under rasten. I dag, när färre röker och fler använder brunt snus och vitt snus, stannar många i stället kvar i boden eller strax utanför. Då är det viktigt att det finns sittplatser, att det inte är för trångt och att ljudnivån är hanterbar, särskilt om flera underentreprenörer delar på samma yta.

Städning, ordning och avfall

Även städningen i byggboden regleras i föreskrifter och avtal. Där brukar det stå att personalutrymmen ska hållas i sådant skick att hygien, säkerhet och trivsel upprätthålls. Det är arbetsgivaren som är ansvarig för att städningen är tillräcklig. Själva arbetet utförs ofta av ett kontrakterat städföretag, enligt ett schema där golv, bord, omklädningsrum, duschar och toaletter städas regelbundet.

För att städningen ska fungera behövs tydliga rutiner för alla som använder boden, till exempel någon form av lösning som minskar mängden smuts som dras in, krokar för kläder och sopkärl som är rätt placerade. I sopkärlen hamnar bland annat engångsmuggar, matförpackningar och snusrelaterat avfall som tomma dosor och använda prillor. Om det inte slängs där kan det i stället hamna på golvet, eller utanför boden, vilket kräver mer städning och lätt skapar irritation.

Information och regler i boden

Förutom att vara den givna platsen för mat och pauser fungerar byggboden ofta som ett nav för den formella informationen i projektet. Här sätts anslag upp med kontaktuppgifter till skyddsombud och platsledning, här finns arbetsmiljöplan, utrymningsplaner, rutiner för tillbudsanmälan och ibland också förteckningar över vilka entreprenörer som finns på plats.

I många projekt kompletteras pappersdokumenten dessutom med digitala skärmar, som visar uppdaterade ritningar, tidsplaner och leveranslistor. Det minskar risken för att någon jobbar efter inaktuella underlag. Listor över ansvariga personer för olika områden hänger ofta bredvid översikterna över personlig skyddsutrustning, samlingsplatser och andra praktiska uppgifter.