Nyheter

SVERIGES ALLMÄNNYTTA: ”Hyresgästföreningen gör hyresgästerna till förlorare”

Hyresgästföreningen larmar om stigande hyror, försämrad service och växande missnöje bland hyresgäster och menar att lösningen är sänkta hyror. I en gemensam debattartikel i Altinget svarar Sveriges Allmännytta och Fastighetsägarna på kritiken och tar tydligt avstånd från förslaget.

Hyresgästföreningen hävdar att det finns ett växande missnöje bland hyresgästerna. Enligt Hyresgästföreningen anser allt färre att hyran motsvarar det man får tillbaka och beskriver utvecklingen som en ”krympflation” i boendet, stigande hyror men minskat värde för pengarna. De pekar på försämrad service, längre väntetider för reparationer och svårare kontakt med hyresvärden.

– Vi känner inte igen oss i bilden av att hyresgästerna generellt är missnöjda. Tittar man närmare på Hyresgästföreningens egen undersökning framgår också att tre av fyra hyresgäster faktiskt är nöjda. Samma slutsats drogs också undersökningen från samma leverantör så senast som i våras, där nöjdheten låg stabilt över 80 procent, säger Anders Holmestig, vd Fastighetsägarna Sverige.

– Vi delar Hyresgästföreningens ambition om trygga, välskötta bostäder och rimliga hyror. Men att kräva hyressänkningar är ingen lösning. Det skulle leda till mindre resurser för underhåll och service – och i slutändan göra hyresgästerna till de stora förlorarna, säger Cathrine Holgersson, vd Sveriges Allmännytta.

Sveriges Allmännytta och Fastighetsägarna betonar att den långsiktiga vägen till rimliga hyror och trygga bostäder är att värna trepartsmodellen och ta ansvar för helheten – inte att driva kortsiktiga krav som riskerar att urholka hyresrätten.

– Vi vill se långsiktiga lösningar som stärker hyresrätten som boendeform och tryggar investeringar i framtidens bostäder, säger Cathrine Holgersson och Anders Holmestig.