Nyheter

Fastighetsägarna: Införande av tvistelösning krävs för stärkt kundskydd på fjärrvärmemarknaden

Fastighetsägarna välkomnar att Energimarknadsinspektionen tagit fram ett åtgärdspaket för stärkt kundskydd på fjärrvärmemarknaden. Införandet av en tvistelösning är ett viktigt steg för att stärka kundernas ställning men måste kombineras med en skälighetsprövning för att få verklig effekt.

Energimarknadsinspektionen (Ei) konstaterar i en ny granskning att dagens kundskydd på fjärrvärmemarknaden inte fungerar. Tvister handlar ofta om fjärrvärmeprisets skälighet, men i dag saknas möjligheten att få tvister prövade.

Ei betonar att det är helt avgörande att den nya tvistelösningsfunktionen kan pröva om fjärrvärmepriset är skäligt för att stärka kundskyddet på fjärrvärmemarknaden. Det är ett viktigt och efterlängtat ställningstagande, anser Fastighetsägarna.

– Att Ei föreslår ökad insyn, transparens och tydligare informationskrav är bra. Men det är möjligheten till faktisk prövning av pris och villkor som verkligen gör skillnad jämfört med i dag. Därför är det helt avgörande att tvistelösningsfunktionen kopplas till en skälighetsprövning, säger Rikard Silverfur, chef utveckling och hållbarhet på Fastighetsägarna och fortsätter:

– En tvistelösningsfunktion som kan pröva fjärrvärmeprisets skälighet är den pusselbit som hittills saknats. Först när kunder får en reell och rättssäker möjlighet att få prissättningen prövad på saklig grund blir kundskyddet verkningsfullt och förtroendet för fjärrvärmen kan börja återuppbyggas, säger Rikard Silverfur.

Bild: Pasi Mämmelä