I takt med att allt fler multinationella fastighetsbolag och asset managers satsar på högre servicenivåer, ökad kundnöjdhet och social hållbarhet har också behovet av internationella jämförelser vuxit fram. AktivBo är ledande inom Tenant Experience och med närmare 500 kunder spridda över 20 olika marknader har bolaget utvecklat en standardiserad undersökningsmodell för att mäta och följa upp kundnöjdhet i olika delar av kundresan.
I en globaliserad fastighetsmarknad är internationella datajämförelser nyckeln till att förstå trender, prissättning och efterfrågan bortom den egna horisonten. Med stöd av benchmarking kan bolag optimera portföljer, vässa strategier och skapa best practice med positiv påverkan på både kundnöjdhet och lönsamhet. Transparens och jämförbarhet stärker förtroendet hos investerare och kreditgivare, samtidigt som risker och möjligheter kan upptäckas i tid.
Marknadskunskap för standardisering
I Tenant Experience-plattformen AktivBo Analytics kan nu multinationella fastighetsägare och asset managers jämföra resultat från sina hyresgästundersökningar på ett enhetligt och datadrivet sätt – oavsett marknad, portfölj eller förvaltningsmodell. De internationella jämförelserna som nu erbjuds är resultatet av flera års kundnära arbete. Genom dessa samarbeten har AktivBo byggt upp en förståelse för hur förvaltningen och hyresgästers förväntningar varierar mellan länder. Med den kunskapen som grund har AktivBo nu kunnat standardisera utformningen av enkäterna, vilket gör det möjligt att mäta och följa upp kundnöjdhet på ett jämförbart sätt oavsett land.
– Vi har sedan tidigare kunnat erbjuda jämförelser mellan våra nordiska och tyska kunder, men vi ser ett snabbt växande behov hos bolag som verkar internationellt att kunna jämföra sig brett – mellan länder, fonder, portföljer och segment. Det handlar om att skapa en gemensam förståelse för vad god service, nöjda hyresgäster och social hållbarhet faktiskt innebär i olika sammanhang och att i nästa steg kunna agera på insikterna, säger Martin Talme, affärschef på AktivBo.
Benchmarking på olika nivåer
I AktivBo Analytics får kunderna tillgång till nyckeltal, enhetliga undersökningar och avancerade analysmöjligheter där resultat och benchmarking erbjuds på flera nivåer: från övergripande index och delindex, ner till enskilda frågenivåer. Det gör det möjligt att snabbt identifiera både styrkor och förbättringsområden – inte bara mellan länder, utan även mellan olika geografiska områden och fastigheter inom samma koncern. Informationen ger ett tydligt underlag för att prioritera rätt insatser och skapa åtgärder som gör skillnad.
BIld: Albrecht Fietz