Nyheter

Vänder färghinken upp och ner i ny strategiimplementering

Att få en strategi till att leva i hela organisationen är en utmaning som många företag känner igen. Hos Flügger har man valt en annorlunda väg för att säkerställa att hela företaget är med på tåget i genomförandet av den nya strategin, kallad Flügger Organic. Insatsen har varit avgörande för flera underliggande nyckelresultat i företaget, som senast rapporterade ett positivt årsresultat.

När ledningen på Flügger skulle planera för en ny strategiperiod såg de tillbaka på två svåra år och en strategi som många medarbetare varken kände till eller förstod. Det framgick tydligt i företagets engagemangsundersökningar:

– Det är en klyscha att ”alla ska arbeta i samma riktning”, men det märks verkligen när det inte händer. Det fick oss i strategistyrgruppen att i ännu högre grad fokusera på potentialen i organisationens samspel och på hur strategin kunde omsättas till handling – även på fabrikerna och i butikerna, säger Marlene von Essen-Müller, Senior Vice President för People, Culture & Communication på Flügger.

En färghink som strategiverktyg

Självklart skulle ledargruppen samlas, strategin kommuniceras och bearbetas. Men istället för traditionella presentationer fick cheferna en specialdesignad färghink med strategin och kulturen tryckt på utsidan – och konkreta verktyg som skulle hjälpa dem att omvandla ord till handling på insidan. Innehållet bestod bland annat av ett interaktivt kortspel, samtalspunkter och självtester.

– Ärligt talat tänkte jag först: ”Vad har HR nu hittat på?”. Men så befann man sig plötsligt i en helt annat typ av samtal med sina kollegor, med de här hinkarna fyllda av A3-ark, feedback-pinnar och kort. Förutom att det vände upp och ner på hur vi vanligtvis pratar om vardagsproblem, bröt det också ner barriärer längs värdekedjan. Vi förhöll oss på ett nytt sätt till var vi befann oss och vad vi skulle göra, inte minst när det gällde att prata med våra team om den nya strategin och vad den faktiskt innebär, berättar Johannes Karlsson, Country Manager på Flügger Sverige.

En löpande process – ingen stor lansering

Som alternativ till en traditionell stor kickoff valde Flügger att satsa på ett kontinuerligt angreppssätt med korta, intensiva ”train-the-trainer”-sessioner för ledarna under ett års tid.

– En stor del av ledarskapet fortsätter ju även om en ny strategi lanseras och det är lätt att fastna i gamla mönster. När vi har träffats oftare, tränat på dilemman och delat olika perspektiv över värdekedjan, så har det blivit mer konkret och praktiskt, säger Marlene von Essen-Müller och tillägger:

– I själva verket har det hjälpt oss som ledare att se bortom vår egen horisont, tänka tvärfunktionellt och ha kunden i fokus – medan vi ställer oss frågan: skapar vi värde just nu i relation till strategin?

Resultaten talar för sig själva

Flüggers nya strategiutrullning har redan visat sig vara effektiv. Sedan lanseringen har medarbetarnas engagemang ökat markant – särskilt poängen för strategikommunikation och upplevd mening har gått från under benchmark till långt över.

Samtidigt har personalomsättningen minskat avsevärt och Flügger har upplevt ett ökat intresse från kandidater till lediga tjänster. Dessutom har företaget nått årets finansiella mål och kan bocka av en stor majoritet av årets placerade strategiska initiativ.

– Vårt mål är att skapa värde för kunderna. Vi har kollegor som varje dag går till jobbet för att göra en helhjärtad insats för våra kunder, för hantverket och för en grönare målarbransch. Det är de som gör skillnad. Vår uppgift är att ge dem rätt förutsättningar att lyckas – och här är implementeringsinsatsen en del av helheten, tillsammans med de konkreta affärsinitiativen. Det står alltså inte ensamt – och med ett år in i strategiperioden är vi inte i mål än, men vi har kommit väldigt bra i gång, avslutar Marlene von Essen-Müller.