I över ett år har fastighetsbolaget Botrygg arbetat tillsammans med Zimplys AI-assistent för att effektivisera och automatisera sitt ekonomiflöde. I dag hanteras över 70 procent av alla inkommande leverantörsfakturor helt automatiskt i Visma DCE – från tolkning och kontering till periodisering och vidare ut till attest.
Resultatet är tusentals fakturor bokförda med högre precision, frigjord tid för medarbetarna och en arbetsvardag som ger plats för smartare arbetsuppgifter.
– Vi ville fortsätta arbeta i vårt befintliga ekonomisystem men samtidigt effektivisera våra dagliga processer. Med Zimply har vi hittat en lösning som både möter våra behov och frigör tid för mer värdeskapande uppgifter, säger Simon Cocozza, finanschef på Botrygg.
Från manuellt till intelligent flöde
Fakturahanteringen som tidigare innebar tidskrävande manuellt arbete är i dag en snabb och automatiserad process. AI-assistenten läser och tolkar varje faktura, bokför varje kostnadsrad, periodiserar och skickar vidare till rätt attestant.
Väsentligt förbättrad kvalité
Förutom att frigöra betydande tid i det dagliga arbetet har Botrygg fått ett bättre underlag för styrning och analys. En särskild utmaning har varit det stora antalet olika fastighets-, bygg- och projektkoder, som tidigare krävde mycket tid att lägga in korrekt i bokföringen. När bokföringen sker på detaljnivå blir kostnadsbilderna tydligare och besluten säkrare.
– Det här är en kvalitetsförbättring lika mycket som en effektivisering, fortsätter Simon Cocozza.
Zimply: ”Ett bevis på långsiktig nytta med AI”
Att Botrygg har arbetat med AI-assistenten under över ett års tid gör nyttan tydlig och mätbar.
– Botrygg visar hur AI på riktigt kan bli en del av vardagen. En etablerad lösning som sparar tid för medarbetare, höjer kvaliteten och skapar arbetsglädje. Det är precis så vi vill att våra AI-assistenter ska göra skillnad, säger Malin Blomberg, VD på Zimply