Tata Consultancy Services (TCS) har valts som strategisk IT-partner av Kesko, en av norra Europas ledande handelskoncerner inom dagligvaruhandel, bygg- och teknisk handel samt bilhandel.
Partnerskapet är en central del i Keskos strategi för att modernisera sin verksamhet, öka sin flexibilitet och stödja sina långsiktiga tillväxt- och expansionsambitioner inom företagets verksamheter i Norden och Baltikum.
Det nya fleråriga avtalet ska hjälpa Kesko att accelerera utvecklingen av nästa generations digitala tjänster, öka den operativa effektiviteten, snabbare nå ut på marknaden och förbli konkurrenskraftiga genom ett moderniserat IT-landskap. Partnerskapet kommer också att göra det möjligt för Kesko att dra nytta av AI och intelligent automation för att förbättra kvaliteten och sänka kostnaderna i hela koncernens verksamhet i Finland, Sverige, Norge, Danmark, Polen, Estland, Lettland och Litauen. Som en del av samarbetet kommer TCS att leverera omfattande, AI-drivna applikationstjänster som använder maskininlärning och AI för att förstå applikationernas status och proaktivt lösa incidenter i Keskos SAP- och icke-SAP-miljöer.
– Som den största aktören inom handelssektorn i Finland och en av de största i norra Europa arbetar vi ständigt för att vara konkurrenskraftiga och skapa mer värde för vår stora och breda kundbas. Därför inleder vi ett partnerskap med TCS för att kontinuerligt förbättra vår kvalitet, effektivitet och den flerkanaliga kundupplevelsen, samtidigt som vi förblir innovativa och motståndskraftiga i en osäker omvärld, säger Arto Hiltunen, CIO på Kesko.
Uppdraget omfattar drift och modernisering av SAP-miljöer samt fullständigt stöd för digitala applikationer. Tjänsterna kommer att levereras genom en enhetlig driftsmodell, baserad på plattformen TCS ignio AIOps och ramverket TCS RiO (Rigor in Operations), för att möjliggöra fullständig överblick och övervakning samt leverera storskalig prediktiv och proaktiv incidenthantering.
– Vi är glada över att samarbeta med Kesko och accelerera deras digitala transformation med våra AI-drivna lösningar och djupa branschexpertis. Samarbetet sätter en ny standard för detaljhandeln och visar hur avancerad teknik och innovation kan ge företag kraft att anpassa sig, förbättra kundupplevelser och leda i en ständigt föränderlig marknad, säger Subhadipta Samantray, chef för TCS Finland.
TCS har en stark närvaro i Norden och har varit verksamma i regionen sedan 1991. För 15:e året i rad har TCS rankats bland de främsta IT-tjänsteleverantörerna när det gäller kundnöjdhet i Norden i Whitelane Researchs oberoende undersökning bland de organisationer som spenderar mest på IT. För att accelerera innovation och digital transformation i Norden lanserade TCS nyligen The TCS Pace Studio i Stockholm, den första i sitt slag i regionen.