Text: Fastighetsmäklarförbundet
Mot bakgrund av den kritik som riktats mot Hemnet och den intensifierade granskning som nu sker från Fastighetsmäklarinspektionen (FMI), vill vi på FMF tydliggöra vår ståndpunkt.
Hemnet har under lång tid erbjudit en bred plattform och en bastjänst som varit central för bostadsmarknaden. Att en bostadsannons får synlighet är avgörande för både köpare och säljare och det är i slutänden alltid kunden som väljer hur annonsen ska utformas. Denna modell har historiskt fungerat väl och bidragit till transparens och effektivitet i bostadsförsäljningen.
Det är också viktigt att understryka att mäklarkåren historiskt har följt fastighetsmäklarlagen och de riktlinjer som reglerar ersättningsmodeller. Redovisningen gentemot kund sker alltid öppet och i enlighet med gällande formalkrav, något som bidrar till att stärka branschens transparens och förtroende.
Utvecklingen de senaste åren visar dock på en oroande obalans. Mäklarföretagen står för investeringar i fotografering, bildmaterial och presentation – resurser som Hemnet i sin tur nyttjar för egen marknadsföring. Det är i grunden inte orimligt att branschen också ska kunna få täckning för dessa kostnader och att en del av värdet återförs till mäklarföretagen. Samtidigt har Hemnets avgifter stigit kraftigt, medan arvodena till mäklarna pressats nedåt. Detta förhållande riskerar på sikt att försvaga mäklarkåren och därmed försämra kvaliteten för bostadskunden.
Samarbeten och olika former av kringtjänster är varken något nytt eller unikt i branschen. Tvärtom har de i många fall varit avgörande för att mäklarföretag ska kunna bibehålla sin lönsamhet. Dessa samarbeten har ofta också skapat mervärde för både parter och deras kunder. Därför behöver frågan om vad som anses förtroenderubbande ses i ett bredare sammanhang.
Vi ser samtidigt att Hemnets stigande prisnivåer har fått allt fler mäklare att aktivt rekommendera alternativ till sina kunder. När annonskostnaderna stiger till nivåer som många mäklare upplever som orimliga, påverkar det i praktiken valet av kanaler. Det finns flera exempel där mäklare helt avrått kunder från att annonsera på Hemnet om de inte bedömt att det skulle bidra till ett bättre slutresultat. Vår tilltro till mäklarkårens kompetens och omsorg om kunden är betydligt högre än att påstå att beslut enbart styrs av ersättningsmodeller. Mäklarens främsta uppdrag är – och förblir – att värna kundens bästa.
FMF menar att fokus i debatten bör ligga på att värna uppdragsgivarens intresse. Mäklarens uppdrag är alltid att skapa bästa möjliga förutsättningar för en lyckad försäljning och ett så högt slutpris som möjligt. I en trögare marknad kan bred exponering vara helt avgörande för att nå dit.
Den verkliga obalansen ligger i Hemnets prismodell i förhållande till de sjunkande provisionerna för mäklarna. Det är dessa oproportionerligheter som bör granskas och belysas, då de riskerar att urholka branschens långsiktiga hållbarhet.
FMFs uppdrag är att skydda och stödja våra medlemsföretag, samtidigt som vi värnar konsumenternas förtroende för branschen. Därför menar vi att transparens, rimliga kostnadsnivåer och långsiktigt hållbara villkor för mäklartjänsten måste vara vägledande i den fortsatta diskussionen.