Nyheter

Växer i utmanande marknadsläge

Trots ett tufft marknadsläge fortsätter XL-BYGG att ta marknadsandelar. Kedjan stärker sin position genom strategiska satsningar på storkundsbearbetning, logistik och digitalisering – insatser som nu ger tydlig effekt.

Byggmaterialhandeln har ljusnat något men det är fortsatt tufft, men XL-BYGG visar återigen att styrkan i sin affärsmodell ger resultat där det lokala företagandet möter de centrala skalfördelarna. Under årets första fem månader är kedjan ackumulerat cirka 4 procentenheter över marknadens utveckling på jämförbara enheter.

– Vi har en stark trend där vi ökar gapet varje år och vi har växt starkare än marknaden sedan 2021 trots att vi möter på våra egna siffor på jämförbara enheter. Det är ett kvitto på att våra långsiktiga satsningar skapar förutsättningar för våra medlemmar att växa och ta nya och fler affärer, säger Carl Littlewood, Kedjechef XL-BYGG.

För XL-BYGG är det bland annat två områden som har haft stor betydelse under året: ett nytt logistikcenter och sin storkundssatsning.

– Vi har en tydlig målbild och en gemensam riktning. Vi bygger hela tiden en bättre plattform och vi ser att våra initiativ ger utveckling och resultat. Vi har ett riktigt starkt varumärke och vi ska fortsätta vara en attraktiv partner och lokal samhällsbyggare, avslutar Carl Littlewood.