När VVS-marknaden föll med nästan 10 % under 2024 lyckades Jafo AB, som står bakom försäljningen av varumärket Unidrain i Sverige, navigera genom året med ett minimalt tapp. Nu presenterar de ett resultat klart över förväntan. I centrum står människorna – och relationen till kunderna.
2024 var ett år präglat av stor osäkerhet och vikande konjunktur inom bygg- och VVS-branschen. Enligt VVS-Fabrikanternas råd minskade marknaden med 9,5 % under året. Trots detta lyckades Jafo AB – företaget som står bakom försäljningen av premiumvarumärket Unidrain – hålla nedgången till endast 0,7 %, vilket är en tydlig indikation på ett starkt erbjudande, hög servicegrad och en flexibel organisation. Resultatet för Jafo landade visserligen cirka 30 % lägre än föregående år, men samtidigt hela 23 % över uppsatt budget för 2024.
– Det här är ett kvitto på att våra människor gör skillnad. I tuffa tider blir kundservice, tillgänglighet och korta ledtider ännu viktigare. Vi har varit närvarande, lyhörda och anpassningsbara – något våra kunder har uppskattat, säger Magnus Viberg, affärsområdeschef på Unidrain Sverige.
Kärnverksamheten växer – Unidrain står stabilt
Jafos klassiska kärnområde – plastgolvbrunnar och tillbehör – gick starkt med en tillväxt på 5 %, och den patenterade produkten Rat-Exx, ett råttstopp för avloppssystem, ökade med 14 %. Kategorin väggnära golvbrunnar, där Unidrain är ett välkänt premiumalternativ, följde marknadens utveckling och backade i linje med den totala branschens utfall.
– Vi visste att premiumsegmentet skulle få det tuffare i år när marknaden gått mot mer grundläggande lösningar. Därför är vi ändå nöjda med att Unidrain höll jämna steg med branschsnittet. Vi ser dessutom ett ökat intresse för vårt skräddarsydda golvbrunnskoncept Unidrain Modul 1100, där vi haft god tillväxt och mycket positiv respons från marknaden, säger Magnus Viberg.
Framåt med fokus på relationer och kompetens
För att möta framtidens behov och fortsätta driva Unidrain framåt har Jafo anställt två nya säljare under året. Ett tydligt ställningstagande i en tid när många drar ned.
– Att rekrytera under ett svagt marknadsår är en medveten satsning. Vi tror på vår långsiktiga strategi och på kraften i det personliga mötet. Våra medarbetare är vår största styrka, avslutar Magnus Viberg.