Att ha koll på hur hissen mår och vilka åtgärder den behöver är avgörande för att kunna bibehålla en hög tillgänglighet, säkerhet och ekonomi. Men hissen lever ofta sitt eget liv bredvid all annan teknik i en fastighet och glöms lätt bort.
Många fastighetsägare behöver bättre förståelse för hissens tillstånd, servicebehov och cykler så att man på ett enkelt sätt kan föra en dialog med hissleverantörer och servicetekniker kring behovet av åtgärder.
– Hissar och rulltrappor är komplexa system, men ofta lever de sina egna liv, fristående från fastigheternas övriga drift, säger Henrik Jönsson, som är affärsområdesansvarig för Host Mobility inom SETEK Group. Utöver hissar arbetar SETEK med hårdvara och mjukvaruapplikationer för datahantering i vitt skilda branscher.
Henrik Jönsson talar om applikationen Host Monitor Mini, en lösning för realtidsövervakning och grundläggande dataanalys av hissar och rulltrappor med funktioner för grundläggande larm och felmeddelanden, standardiserad rapportering samt integration med befintliga fastighetssystem.
– Vi har lång erfarenhet inom datainsamling i helt andra segment, inom framför allt automotive, kollektivtrafik, försvar och marint. Men vår portfölj erbjuder sedan ett par år också lösningar för hiss- och fastighetsbranschen.
Det handlar om att fastighetsägaren på ett enkelt sätt ska kunna samla in alla data på ett ställe och göra dem åtkomliga på distans. Det gäller statistik över felkoder, funktioner, användarfrekvens och tidsstämplade data bland annat som grund för beslut, investeringar och större åtgärder.
– Marknaden finns där och våra kunder finns bland fastighetsägare som är igång med någon form av proptech-satsning, bostadsrättsföreningar, hisstillverkare och serviceföretag, men också bland konsulter. Vi levererar hårdvara och applikationsmjukvara samt gör datan tillgänglig för dig som användare.
Host Mobility arbetar med öppna system och är en neutral oberoende part. En servicefunktion som förser fastighetsägare, serviceföretag och hisskonsulter med beslutsunderlag för överblick och dialog kring hissbestånd.
– Vi har fått ett fantastiskt gensvar från branschen och har påbörjat leveranser till styrsystemsleverantörer och servicepartners. Behovet finns definitivt, men branschen behöver se och få förståelse för vilka möjligheter som finns.
Möjliggör proaktivt underhåll
– ISO-kommittén för Ny Teknik, där vi är aktiva medlemmar, diskuterar mycket om det här. Man talar allt mer om ”remote monitoring” av hissar och man jobbar på att ta fram standarder. Fastighetsägarna står inför enormt många krav. Men här finns chansen att se nyttan och att bland annat optimera sina kostnader. Servicebranschen är den upphandlande parten, men kraven bör komma från fastighetsägarna själva.
– Nu går vi från ord till handling och lanserar applikationen Host Monitor Mini, som förändrar spelplanen för hissövervakning. Den använder AI-modeller för dataanalys. Genom att samla in och analysera data från hissens alla funktioner kan den förutsäga underhållsbehov innan problem uppstår. Detta möjliggör en proaktiv och förebyggande service som minskar kostnader och driftstopp, säger Henrik Jönsson.
På bilden: Henrik Jönsson t v och Per Lundberg t h från Host Mobility
Bild: Madeleine Olausson