I måleribranschen har e-handeln dröjt med att komma i gång, då kunderna har varit tveksamma till att handla digitalt. Den inställningen håller dock på att förändras – i alla fall bland Flüggers kunder. Måleriföretagets digitala satsning, som påbörjades 2021, börjar nu ge resultat och har nästan fördubblats det senaste året.
När Flügger lanserade sin online-plattform var ambitionen att stärka den digitala närvaron och förbereda Flügger för framtida tillväxt. Nu syns tydligt positiva resultat: Onlineförsäljningen till privatkunder har under det senaste året nästan fördubblats, och den digitala satsningen har även en positiv effekt på Flüggers fysiska butiker.
– Ungefär 80 procent av alla privata målerikunder inleder sin kundresa online. Ju bättre vi är på att driva vår digitala verksamhet, desto bättre går det i våra fysiska butiker. Vi kan se ett tydligt samband mellan vår närvaro online och den tillväxt vi upplever i hela verksamheten, säger Kresten Kjær Larsen, Head of Ecommerce på Flügger.
Ökad försäljning av färg sticker ut
En av de mest framträdande tendenserna i Flüggers digitala tillväxt är den ökade försäljningen av kulörta färger. Tidigare utgjorde vit färg en betydligt större andel av försäljningen, men efter att Flügger gjorde samtliga färger tillgängliga online har situationen förändrats.
– Vår varumärkessatsning inom färgområdet har verkligen burit frukt. Sedan vi gjorde alla färger till faktiska produkter online har synligheten exploderat och försäljningen av färger har ökat markant. Särskilt vår senaste kulörkarta, Flügger 80, har stärkt uppmärksamheten. Det visar att vår varumärkes- och marknadsföringsstrategi samverkar med vår online-verksamhet, säger Kresten Kjær Larsen.
Nästa steg: Digitalt stöd till professionella målare
Med en stabil digital infrastruktur för B2C-marknaden är Flügger nu redo för nästa steg: En ny app för professionella målare förväntas lanseras inom ett år. Appen ska göra målarens samarbete med Flügger mer strömlinjeformat och effektivt:
– Målet med appen är att skapa värde genom att förenkla den professionella målarens vardag, så att tiden kan läggas på det som verkligen skapar värde. Appen kommer bland annat att ge överblick över tidigare köp, projekt och fakturering, samt möjligheten till snabb och flexibel beställning direkt från mobilen. Vi förväntar oss att detta blir ett betydande tillväxtområde framöver, avslutar Kresten Kjær Larsen.