Nyheter

Stödtjänster och optimering i ny teknisk plattform för V2G

För att V2G (vehicle-to-grid) och V2H (vehicle-to-home) ska få genomslag krävs ett smidigt sätt för att kombinera användning av batteriet i en fastighet med möjligheten att sälja olika tjänster för att stötta elnätet.

Den tekniska lösningen för detta visades under måndagen upp av Ferroamp och Varberg Energi.

– Potentialen för att stabilisera elnätet med hjälp av elbilsbatterier är enorm. Genom att kombinera olika nyttor blir det även attraktivt för elbilsägarna. Med den här lösningen blir elbilen en naturlig del av det smarta hemmet, säger Björn Jernström, grundare av Ferroamp.

Dubbelriktad laddning gör det möjligt att både ladda i och ladda ur ett elbilsbatteri. En parkerad elbil blir därmed en resurs i fastigheten eller villans energisystem och kan till exempel användas för att kapa tillfälliga effekttoppar. Genom samarbete med energibolag blir det också möjligt att koppla upp elbilen mot flera olika energimarknader. Därmed blir det möjligt att påverka såväl kostnader som intäkter.

För elnätet innebär detta nya möjligheter att lösa dagens utmaningar till exempel under topplasttimmen. V2G skulle redan med dagens elbilsflotta kunna påverka motsvarande cirka 15 procent av elanvändning under topplasttimmen.

Svenska greentech bolaget Ferroamp lanserade i februari den dubbelriktade elbilsladdaren Ferroamp V2X. Företaget samarbetar sedan 2023 med Varberg Energi i utvecklingen av smarta energitjänster. Under måndagens demonstration kopplades laddaren till Ferroamps växelriktare EnergyHub i en villa i Täby.

Hela systemet, inklusive solceller och hemmabatterier, kopplades upp mot Varberg Energis plattform, X2X som möjliggör för kunden att tillsammans med Ferroamp och Varberg Energi sänka sina kostnader och möjliggöra för intäkter. Beroende på vad som för tillfället är lönsammast kommer elbilsladdaren att växla mellan att optimera elanvändningen i fastigheten och att bidra med kapacitet på olika energimarknader.

Demonstrationen av tekniken visar att tekniken för att utnyttja potentialen i V2G finns på plats. Det som nu återstår är att få lösningen godkänd av Svenska kraftnät och att biltillverkarna implementerar standardprotokollet ISO 15118-20 och tillåter att bilarna laddas ur.

– Det vi talar om nu är bara första steget. Vi arbetar för fullt med lösningar för företag, fordonstillverkare, fastighetsägare och industrier, säger Mats Balkö, chef för innovation och hållbarhet på Varbergs Energi.