Nyheter

Hogia och Kivra banar väg för större samhällsnytta i Fastighetsbranschen

Hogia och Kivra breddar sitt erbjudande för fastighetsbranschen med digitala hyresavier som kommer att bidra till en bättre värld – ett utskick i taget. Initiativet gör det möjligt för fastighetsbolag att effektivisera sina arbetsflöden samtidigt som de bidrar till en hållbar samhällsutveckling.

Hållbarhet som en del av affärsmodellen

Hogia och Kivras samarbete startade med en digital lösning för lönespecifikationer, där en del av intäkterna öronmärks för samhällsförbättrande initiativ. Sedan dess har samarbetet expanderat till att omfatta digitala fakturor, och nu tas nästa steg med digitala hyresavier – hyresavier som skapar värde.

– Vi ser en enorm potential för digitalisering inom fastighetsbranschen. Med över 2,5 miljoner lägenheter i Sverige finns stora möjligheter att effektivisera hanteringen av hyresavier och samtidigt bidra till hållbar samhällsutveckling. Det här är ett konkret exempel på hur digitalisering inte bara gynnar fastighetsbolagen utan även samhället i stort, säger Mikael Svensson bolagschef på Hogia Fastighetssystem.

Effektivisering och samhällsansvar går hand i hand

Genom att använda Hogias digitala lösningar via Kivra kan fastighetsbolag både effektivisera sina arbetsflöden och ta ett aktivt ansvar för samhällsnyttan. Varje utskick innebär en konkret insats för att främja bl a digital inkludering, klimatinsatser eller ungt entreprenörskap.

– Det är inspirerande att se hur vårt samarbete med Hogia har vuxit. Tillsammans förenar vi affärsnytta och samhällsansvar och skapar hållbara lösningar för framtiden, säger Henrik Lönnevi, vd på Kivra.

En långsiktig satsning på samhällsförbättring

Sedan samarbetet inleddes 2017 har Hogia och Kivra tillsammans bidragit med över 12 miljoner kronor till samhällsförbättrande initiativ som IT for Children och Reach for Change, vilka har nått över 760 000 barn och unga. Genom att nu även inkludera digitala hyresavier i affärsmodellen skapar Hogia och Kivra ännu större positiv påverkan – för både fastighetsbranschen och samhället i stort.