När Norrtäljeföretaget Rodenåkarna i dagarna lanserade sin nya AI-agent gjorde de inte bara livet enklare för sina kunder, de skrev också ett nytt kapitel i svensk bygglogistik. Som första företag i landet att använda Amazons AI-tjänst, tar Rodenåkarna ett kliv mot framtiden och visar att även traditionella aktörer inom grus och bergkross kan dra nytta av den senaste tekniken.
Bakom satsningen står samarbetspartnern Kolomolo, en avancerad AWS-partner som på rekordtid byggt upp Rodenåkarnas AI-agent med hjälp av Amazons generativa AI. Resultatet är en intelligent digital medarbetare som kan svara på frågor dygnet runt – allt från vilken jord som passar bäst till häckplantering, till beräkningar av kubikmeter och produktrekommendationer.
Svar på sekunder – sparar timmar
– Vi ser att den här lösningen verkligen sparar tid både för oss och för våra kunder. Tidigare fick vi lägga stora resurser på att besvara samma typ av frågor via telefon och mejl men nu får kunderna svar direkt, även när vi har stängt, säger Mattias Öhman VD på Rodenåkarna.
I pilotfasen har AI-agenten redan fått 115 frågor bara under den första månaden, alltifrån ”Hur mycket rymmer en storsäck?” till ”Vilken jord rekommenderar ni för en 50 meter lång häck?” Agentens svar är tydliga och träffsäkra och tack vare en kombination av förprogrammerade data och generativ AI så blir konversationen både korrekt och personlig.
En bransch redo för förändring
Det är ingen slump att Rodenåkarna blev först ut. Enligt Kolomolo fanns det en tydlig ambition hos företaget att ligga i framkant och en bransch där potentialen är stor.
– Vi ser att många bygg- och anläggningsföretag brottas med samma utmaningar: högt tryck på kundtjänst, mycket manuell administration och ett behov av att frigöra tid. Med smarta AI-lösningar kan de fokusera på det som verkligen skapar värde, säger Darshi McKenzie på Kolomolo.
Att en aktör som Amazon nu går in på den svenska marknaden med en AI-tjänst specifikt för små och medelstora företag (SMB) markerar också en milstolpe. Globalt har liknande tjänster redan börjat förändra hur företag hanterar kundkontakt och logistik, och nu väntar samma utveckling i Sverige.
Många förknippar AI-agenter med enkla chattbottar men skillnaden är stor. Medan en traditionell chattbot arbetar inom en strikt ram av fördefinierade svar, använder Rodenåkarnas AI-agent en stor språkmodell (LLM) för att förstå och svara på frågor på ett mänskligt sätt.
Lanseringen markerar bara början på Rodenåkarnas AI-resa. Nästa steg är att låta AI-agenten hjälpa kunder att lägga beställningar direkt via företagets webbshop – en utveckling som ytterligare kommer att effektivisera kundresan.
– Vi har alltid försökt ligga steget före, och vi ser det här som en investering i framtiden. Det handlar inte om att ersätta människor, utan om att ge våra kunder bättre service och frigöra tid för våra medarbetare att fokusera på uppgifter där deras kompetens behövs som mest, säger Mattias Öhman VD på Rodenåkarna.