Att göra mer av mindre. Det kan stå som motto för Bjelin, det senaste företaget att ansluta till GLF, Golvleverantörernas förening inom Golvbranschen GBR. Företaget grundades 2016 av Darko Pervan som uppfann klickgolvteknologin i början av 1990-talet med sitt bolag Välinge Innovation.
Den uttalade filosofin är att ta tillvara på så mycket som möjligt från träråvaran och samtidigt skapa en hållbar produkt.
– Vår drivkraft är att ta ut mindre råvara och göra mer av den. För oss går innovation och hållbarhet hand i hand, säger Fredrik Hammarsten som är försäljningschef i Sverige.
Utvecklingen av Woodura, ett innovativt trägolv som härdas genom tryck och värme, är ett exempel. Genom att stärka träets egenskaper blir golvet flera gånger starkare och utnyttjar förnyelsebara råvaror optimalt.
Att ansluta till GLF och GBR har länge varit en ambition hos Bjelin.
– Nu är vi otroligt glada och stolta över att ha blivit anslutna. Främst är det två faktorer som påverkat oss. Det finns ett önskemål från kunder att vi ska vara med i branschorganisationen eftersom GBR är en välkänd aktör som skapar trygghet och legitimitet. Sedan vill vi också kunna påverka branschen framåt, hålla oss uppdaterade och få, likväl som ge, kunskap.
Hammarsten menar att den svenska golvbranschen faktiskt är unik. Inget annat land som han känner till har en organisation där leverantörer och entreprenörer från olika företag träffas, lär av varandra och tar fram branschgemensamma lösningar.
– Branschen ska naturligtvis följa EU-lagstiftning och andra regler, vi behöver tillsammans hitta smarta sätt att göra det på. Här tror jag vi kan åstadkomma mycket i samspel med andra leverantörer. Jag ser inte de andra i branschen som konkurrenter utan mer som kollegor som ömsesidigt stöttar varandra och ger råd.
Målet är att Bjelin ska bli en seriös och långsiktig aktör på den globala marknaden. Varje marknad är lokal, så man måste anpassa sig. Hemmamarknaden är Skandinavien och man har numera även Bjelin-bolag i USA, Asien samt Frankrike och Storbritannien.
– En långsiktig vision och framförallt uthållighet är nyckeln, säger Fredrik Hammarsten. Vi har ett bra år bakom oss och jag ser mycket ljust på framtiden. Härdat trägolv ligger helt rätt i tiden.
Bild: Pete Linforth