Sveriges äldsta luftfilterföretag Ultramare, grundat 1934, har förvärvats av Deltrian International, ett globalt bolag från Belgien med 55 år i branschen. Luftfilterföretaget Ultramare i Trollhättan, med lokal tillverkning i Sverige, är både marknadens äldsta men också det mest nytänkande.
Sedan många år har man brutit konformiteten i branschen och varit ledande i ett 360-gradigt miljötänk. Ultramare har drivit branschen i Sverige mot hållbarhet.
Nu öppnas internationella möjligheter.
Det är delade värderingar kring kampen för ren luft och ambitionen att ständigt vara i framkant och steget före kring hållbarhet som lockade Deltrian att förvärva Ultramare. Deltrian är familjeägt och värderingsstyrt bolag med global närvaro.
– Sverige är enviktig marknad för Deltrian. Ultramare har lokalproduktion, gediget marknadskunnande, etablerade relationer och en driven organisation som vill framåt. Att vi delar värderingar kring ren luft och miljö gör bolaget till ”en perfect match, berättar Jürgen Alexius, ägare och CCO på Deltrian.
Förvärvet kommer innebära synergieffekter för båda bolagen. Deltrian har ett brett sortiment som Ultramare kommer ha nytta av på nordiska marknaden. Där kan man nu, med ett storbolags tyngd i ryggen, flytta fram positionerna. Deltrian, som också har ett prioriterat miljöfokus, ser Ultramares helhetstänk kring miljö som relevant för hela världen. Sverige ligger i framkant och kan bidra till en global omställning med högre miljöfokus i branschen.
– Att få en internationell ägare med stort fokus kring hållbarhet i Europa öppnar självklart möjligheter för Ultramare. Att vår lokala produktion och vårt miljötänk värderas högt ger självklart positiv energi till en redan engagerad och driven organisation. Vi är väldigt stolta och glada över de möjligheter som skapas, säger Niklas Palm VD på Ultramare.
Tidigare majoritetsägaren av Ultramare, Ove Kärrnäs, är också nöjd med affären där delade värderingar var avgörande. Ultramare och Deltrian delar samma vision: att säkerställa renare luft samtidigt som man upprätthåller starka värderingar kringintegritet, lojalitet, ambition och engagemang för sina kunder.
– Vi håller hårt i vårt löfte ”att rena luften du andas”. Människor och miljön är både hjärta och lungor i båda företagen, så nu kan vi göra ännu större skillnad, avslutar Niklas Palm.