Miljontals svenskar betalar tusentals kronor i onödan varje år. Orsaken är enkla missförstånd och misstag, till följd av brist på tydlig vägledning från elbolagen.
Det visar en ny rapport, ”Två hål i plånboken”, av den oberoende ekonomen Claes Hemberg, på uppdrag av det digitala elbolaget Tibber.
Hälften av alla svenska hushåll oroar sig för höga elpriser, men de flesta vet inte hur de kan påverka sin elfaktura.
Var fjärde hushåll upplever att elpriset kraftigt påverkar deras ekonomi.
Över 1,4 miljoner svenskar har ett elavtal där deras ansträngningar att välja billig el inte syns på fakturan – i stället går dessa vinster till elbolagen.
Timpris var billigast under 2024 (SCB) – fast pris var 45 % dyrare och rörligt pris 26 % dyrare, men majoriteten av svenskar har rörliga avtal, ett avtal som inte förstår.
– Svenskarnas elstress är tydlig. Många försöker välja billiga eltimmar, men få lyckas. Under tiden går förtjänsten av hushållens insatser ofta till elbolagen. Elbolagen har också data och teknik att ge kunderna mer automatisk vägledning och lägre pris, säger Claes Hemberg.
Daniel Lindén, medgrundare av Tibber, menar att hela branschen måste ta ett större ansvar för att göra elmarknaden begriplig för kunderna.
– Idag har elkunderna svårt att förstå vad de väljer mellan. Elbolagen borde hjälpa sina kunder att sänka elfakturan – inte tjäna pengar på elkundernas okunskap. Med teknikstöd kan kunderna enkelt och automatiskt sänka sina elkostnader, säger Daniel Lindén
Elkunderna har redan under hösten antytt kritiken. Elbolagen hade då det lägsta kundförtroendet på 20 år (SKI, nov 2024). Samtidigt sitter elbolagen redan på kundernas data men erbjuder sällan aktiv vägledning till rätt elavtal, påpekar rapporten.