Nyheter

Olov Lindgren tar klivet in i AI-världen med banbrytande satsning

Under sommaren genomförde Olov Lindgren ett pilotprojekt där bolaget applicerade generativ AI på flera konkreta problem inom förvaltningen. Företaget har fortsatt satsa på tekniken som nu implementeras på bred front för träffsäkrare förvaltning och ökad kundnöjdhet.

Tillsammans med den tidigare KTH-studenten Björn Andrén har företaget utvecklat en AI-lösning som analyserar ärenden för att förstå hyresgästernas behov och hur fastigheterna mår.

Tekniken har analyserat och kvantifierat ärendebilden för fastighetsbeståndet, vilket har belyst en oväntad aspekt som har gjort det möjligt för Olov Lindgren att upptäcka trygghetsrelaterade problem i sina fastigheter.

– Styrkan i tekniken är mångfacetterad. Den ger oss inte bara kunskap om hur vi kan effektivisera förvaltningen, planera ROT-projekt och felavhjälpande åtgärder. Som en extra bonus kan vi nu dessutom arbeta mer specifikt mot att öka tryggheten i och omkring våra fastigheter. Med hjälp av AI kan vi skapa kundvärde på riktigt, säger Henrik Litsander, chef för Affärsstöd på Olov Lindgren.

Nu planerar företaget att fortsätta utveckla AI-produkten tillsammans med Björn Andrén och hans medgrundare Simon Almers. Målet är att skala upp tekniken till fler delar av verksamheten. Idag möjliggör tekniken att fatta faktabaserade beslut, vilket i sin tur kan användas vid planering av reparationer och renoveringar.

Henrik Litsander förklarar:

– Genom att AI samlar upp och analyserar informationen kan vi enklare förstå problemen över beståndet. Det hjälper oss att prioritera och budgetera. I grund och botten handlar det om att applicera tekniken på att lösa riktiga problem för medarbetare och hyresgäster, vilket både effektiviserar förvaltningen och ökar kundnöjdheten.

Tekniken ger en djupare förståelse för hyresgästernas behov. Genom att analysera ärenden kan Olov Lindgren kontinuerligt följa vad hyresgästerna är nöjda eller missnöjda med – och agera därefter.

Ett nästa steg är att med hjälp av AI göra det ännu enklare att anmäla ärenden via webben. Genom att förbättra både användarupplevelsen och datakvaliteten skapar vi förutsättningar för att hantera ärenden snabbare och mer effektivt – till nytta för både hyresgäster och den interna förvaltningen.

Foto: Gerd Altmann