Nyheter

Helsingborg C omcertifieras av Svenska Stadskärnor

HBG City arbetar sedan hösten 2016 genom bred samverkan med metoden Purple Flag för att skapa en jämställd, trygg och attraktiv stadskärna med ett varierat utbud och aktiviteter för alla, även efter klockan 17. Nu har Helsingborg C omcertifierats av Svenska Stadskärnor för tredje gången.

Purple Flag är en arbetsprocess som gör den utvalda platsen trygg, levande och attraktiv genom samverkan mellan platsens olika aktörer. Det övergripande syftet är att skapa förutsättningar för ett ekonomiskt, socialt och hållbart område, där invånare, besökare och näringsidkare känner sig välkomna oavsett tid på dygnet. Metoden kommer från England och i Sverige är det Svenska Stadskärnor som utbildar i processen och som certifierar de handlingsplaner som tas fram.

– HBG City arbetar systematiskt med en konkret handlingsplan, ansvarsfördelning och tidsram från idé till genomförande. Genom täta mätningar samt utvärdering av insatser vet man var insatser behöver göras. Helsingborgs samverkan mellan olika aktörer är god och inkluderande med bred representation och delaktighet i arbetsgrupper, vilket är avgörande för en fortsatt positiv utveckling, säger Björn Bergman, VD Svenska Stadskärnor.

Arbetet med platssamverkan för Helsingborg C startades 2017 inför den stora ombyggnad som fastighetsägaren Wihlborgs planerade för resecentrum och restaurangdelen, vilket har genomsyrat allt arbete inom området. Handlingsplanen, som följs upp löpande och uppdateras, certifierades 2018 och omcertifierades 2020, 2022 och nu igen 2024.

– De resultat som uppnåtts inom området är ett utmärkt exempel på hur bred samverkan med gemensam målsättning och fokus ger en positiv utveckling där tryggheten och attraktiviteten ökar, säger Ann-Charlotte Wedelsbäck, processledare platssamverkan Helsingborg C.

Det lyckade arbetet på Helsingborg C är ett resultat av en etablerad samverkan mellan främst HBG City, fastighetsägare, verksamheter, Helsingborgs stad, Polisen och ordningsvakter för att snabbt och effektivt agera på såväl utmaningar som förbättringsmöjligheter.

– Som fastighetsägare har vi de senaste åren lagt mycket krut på att göra Helsingborg C till en välkomnande, trygg och attraktiv plats för resenärer, besökare och företag. Tack vare den goda samverkan har vi tillsammans uppnått målet om en plats där människor gärna uppehåller sig. Med samma gemensamma krafter fortsätter vi nu att förbättra upplevelsen av denna viktiga port in till staden, säger Peter Siroky, förvaltare på Wihlborgs.

Framgångar på Helsingborg C:

Ombyggnaden från renodlat resecentrum till en tryggare, modern, ljus och attraktiv miljö med god service till resenärer.

Kitchen Floor en våning upp med sin uteservering har blivit en ny mötesplats.

Kungstorget har byggts om till ett välkomnande entrétorg både till Helsingborgs stadskärna men även till Helsingborg C.

Nya Stationsplatsen, rondellen och det nya perrongläget i söder har byggts om och passagen mellan Nya Stationsplatsen och resecentrum genom bussterminalen har förstärkts både gestaltningsmässigt och genom bättre belysning.

Samverkan för trygghet ger en god lägesbild och bidrar till att snabba insatser kan göras vid behov.

Det finns idag inga tomma lokaler tack vare Wihlborgs arbete med att matcha in rätt etableringar för att förstärka byggnadens funktion och rikta servicen till rätt målgrupp.

Om platssamverkan genom Purple Flag
Metoden Purple Flag kommer från England och i Sverige är det Svenska Stadskärnor som utbildar i processen och som certifierar de handlingsplaner som tas fram. Handlingsplanerna är konkreta och har från och med 2024 en genomförandetid på tre år. Därefter utvärderas arbetet och ny handlingsplan tas fram för omcertifiering. I Helsingborg är det HBG City som äger processen. Platssamverkan innebär en bred samverkan mellan staden, fastighetsägare och näringsidkare inom ett avgränsat område. Syftet är att göra platsen mer attraktiv, trygg och levande.