Nyheter

Bygg och anläggning skriker efter talanger – men arbetsgivarna gör fel i jobbansökan

Varje månad kommer tusentals jobbannonser ut där bolag söker personal inom bygg och anläggning. Men få ansöker om jobb. Branschen är en av de yrkeskategorier med lägst jobbansökningar per annons.

– Vi ser ofta en stor skillnad mellan vad bolagen kommunicerar och vad målgruppen faktiskt efterfrågar, säger Lisa Hasselström, vd på Keeparo.

Trots att den svenska ekonomin fortsatt befinner sig i en lågkonjunktur med allt högre arbetslöshet är det många bolag som söker efter kompetens på arbetsmarknaden. Det är dock en stor utmaning. Siffror från Svenskt Näringsliv visar att åtta av tio företagsledare har svårt att hitta rätt kompetens och därmed hindras från fortsatt tillväxt, inte minst inom yrkeskategorin bygg och anläggningar.

Enligt siffror från jobbsökarmotorn Jobbland.se har det i år publicerats 20 700 jobbannonser där bolag sökt kompetens inom bygg och anläggning, men enbart en tredjedel har resulterat i en jobbansökan.

– Siffrorna visar att inom yrkeskategorin hälso- och sjukvård är genomsnittliga jobbansökningar per annons på låga 0,74, vilket gör det till en stor utmaning för arbetsgivare att hitta rätt kompetens. Ett misstag som många arbetsgivare gör när de söker efter ny kompetens är att de signalerar fel budskap i sina jobbannonser, vilket inte hjälper till att locka rätt personer att söka tjänsten, säger Lisa Hasselström, vd på Keeparo.

Fel budskap kommuniceras mot målgruppen

Siffror från Keeparo visar att de som söker jobb inom bygg och anläggning främst agerar om annonserna innehåller något av dessa huvudbudskap: kultur & gemenskap, samhällsansvar samt personlig utveckling. Problemet är att budskap om samhällsansvar nästan aldrig benämns i jobbannonserna.

Istället är det personlig utveckling som är det huvudbudskap som kommuniceras mest i jobbansökningar. Siffrorna visar däremot att det är kultur & gemenskap som är det viktigaste huvudbudskapet bland jobbsökarna och det som faktiskt får personerna att agera och faktiskt ansöka om jobben.

– Det är ofta vi ser skillnad på vad arbetsgivaren kommunicerar och vad målgruppen faktiskt söker. För att hitta rätt kompetens som kan få bolaget att växa behöver man vara noggrann och trycka tydligt på vad man får för värde av att arbeta hos företaget. Vill man attrahera människor som redan sitter på trygga och bra anställningar måste man hitta det unika och inte bara tro att det finns kompetens som bara sitter och väntar, säger Lisa Hasselström.

Budskap som kommuniceras mest mot målgruppen inom data & IT i jobbannonser*

1. Personlig utveckling

2. Kultur & gemenskap

3. Stolthet

Budskapen som får målgruppen inom data och IT att agera på jobbannonser*

1. Kultur & gemenskap

2. Samhällsansvar

3. Personlig utveckling

*Data från Keeparo

Fakta om Keeparo
Keeparo är Sveriges ledande helhetsleverantör inom employer branding och hjälper organisationer att skapa, forma och kommunicera sitt erbjudande som arbetsgivare. Keeparo grundades 2010 och var då den första aktören på marknaden att jobba med rekryteringsmarknadsföring via sociala och digitala medier. Idag arbetar de datadrivet och erbjuder automatiserade lösningar för att framgångsrikt hjälpa organisationer och företag att attrahera och behålla kompetens. Keeparo har idag drygt 40 anställda.