Golvvarumärket Pergo introducerar ett nytt sätt att kommunicera om sina hållbarhetsinsatser. Med ett enkelt språk och nytt iögonfallande bildmaterial, använder Pergo humor för att påvisa hur deras hållbara golv med livstidsgaranti kan hjälpa oss att handla mer medvetet.
– Pergo har länge legat i framkant när det gäller hållbarhetsfrågor i golvbranschen. Redan 1995 introducerade vi det första Svanenmärkta golvet i världen. För att göra kloka golvköp lite enklare väljer vi nu att använda humor för visa på ett av de mest uppenbara sätten att konsumera golv mer medvetet – att välja ett som håller så länge som möjligt, säger Anders Börgdal, VD Unilin Nordic.
Pergo är känt över hela världen för sina tåliga golv med hög motståndskraft mot slitage, repor, vatten, fläckar med mera.
De här kvaliteterna kommuniceras redan idag under taglinen ”Floors for real life.” Nu väljer Pergo att förstärka det budskapet i sin uppdaterade hållbarhetskommunikation.
Först ut är en nordisk kampanj där tåligheten, tillsammans med livstidsgarantin som Pergo erbjuder på alla sina golv, har huvudrollen.
– Vi tror att konsumenter överbelastas med information och behöver tydlig vägledning i hur de kan handla mer medvetet.
Därför är huvudbudskapet enkelt, att slitstarka golv kan hjälpa till att minska behovet av frekventa renoveringar, vilket i sin tur minskar miljöavfallet, förklarar Anders. Den korta och slagkraftiga kommunikationen om livstidsgarantin och tåligheten hos golven kompletteras av budskapet om Pergos kärlek för att använda spill i sin golvproduktion och för att miljöcertifiera sina produkter.
Som exempel nämns att kärnan i Pergos laminatgolv är tillverkad av 100% återvunnet trä och att alla Pergos laminat- och trägolv är Svanenmärkta. Detta är information som kunden kan läsa sig till i nästa steg, när de vill veta mer.
– Vi hoppas att humor kan fungera som en barriärbrytare när man diskuterar hållbarhet, vilket annars är ett ganska svårt ämne. Vårt mål är att göra kundernas köpresa enklare och öka kundnöjdheten, genom att kunden känner att de har gjort ett klokt och långsiktigt val, avslutar Anders.