Nyheter

Årets Plåtinfluerare 2024 korades på NORDBYGG

Inför en stor publik på Nordbygg korades igår vinnaren av Årets Plåtinfluerare 2024 – ett ärofyllt och nyinstiftat pris riktat till den yngre generationen inom byggplåtbranschen. Tre innovationsdrivande och inspirerande finalister var nominerade av juryn och spänningen var stor då Emelie Persson, vd på Björn Persson Plåtslageri, slutligen fick ta emot det hedervärda priset.

Några av anledningarna till utmärkelsen är Emelies engagemang i att sprida kunskap om plåtslagaryrket och hennes idoga arbete för en inkluderande bransch.

– För mig betyder det här priset väldigt mycket. Jag lägger ner massor av tid, kraft och energi i allt jag gör och detta ger mig energi att kunna fortsätta. Det är också bra för branschen att vi nu har ett sådant här pris, vi behöver all uppmärksamhet vi kan få, säger Emelie.

Juryns val föll på Emelie för hennes stora engagemang inom allt ifrån miljö och inkludering till hennes förmåga att driva utveckling.

– Det var inte helt enkelt att välja ut Årets Plåtinfluerare eftersom de tre nominerade på olika sätt är väldigt duktiga på att inspirera andra till att vilja jobba med plåt. Samtidigt känns Emelie som en given vinnare då hon lyckas med att förändra både attityder och processer, säger Tomas Skagerlind, jurymedlem och chefredaktör på Plåt & Ventmagasinet.

Juryns motivering:

”Emelie får folk att lyssna och driver branschens utveckling framåt inom en mängd olika områden. Hon är ofta först med att testa nytt, står för en schysstare och mer inkluderande bransch och ser handgripligen till att arkitekter och fastighetsägare med flera får prova på att jobba med plåt. Hon sprider arbetsglädje, kunskap och en vilja att utvecklas och hon gör det på ett öppet och aktivt sätt till kollegor och studenter samt branschen i stort. Emelie når även många olika intressegrupper utanför branschen, ofta via sociala medier.”

Årets Plåtinfluerare har många strängar på sin lyra

Emelie Persson, 40 år, är vd på Björn Persson Plåtslageri i Stockholm samt grundare av Takinformation AB och delägare i Flygheds Tak AB. Hon driver sina bolag med innovation och hållbarhet i fokus, och jobbar också konstant med att sprida information om plåtslagaryrket.

Till exempel deltar hon i, och arrangerar, seminarier och branschmöten samt erbjuder praktik, studiebesök och workshops för elever på yrkesutbildningar. Hon arrangerar även prova-på-kvällar för kvinnor som vill testa hur det är att arbeta som plåtslagare och breddar med nya målgrupper via sociala medier.

Årets Plåtinfluerare är en utmärkelse som ska gå till en yngre person, max 40 år gammal, inom byggplåtbranschen och som flyttar fram positionerna inom hållbarhet, innovation, arbetsmiljö, inkludering och/eller rekrytering.

Personen är därmed ett föredöme och representerar samtidigt den yngre generationen som nu formar framtidens byggplåtbransch.

Nominerade i premiärupplagan av Årets Plåtinfluerare var även Matilda Isaksson, 32 år, hållbarhetschef på Lindab, Halmstad, och Jonathan Lundin, 29 år, Plåtslagare på Jäla plåtslageri samt skapare av Instagram-kontot @platslagerifornordar, Falköping.

Sammanfattning: Utmärkelsen Årets Plåtinfluerare

Varför: Årets Plåtinfluerare är ett pris instiftat av Svensk Byggplåt. Syftet är att lyfta fram den yngre generationen och visa på en modern och inkluderande bransch med framåtanda.

Kriterier: Årets Plåtinfluerare är en utmärkelse som ska gå till en yngre person, max 40 år gammal, inom byggplåtbranschen som flyttar fram positionerna inom hållbarhet, innovation, arbetsmiljö, inkludering och/eller rekrytering. Hen är en inspiratör som driver förändring och utveckling i en positiv anda och har gjort så över tid eller via specifika och betydande insatser. Årets Plåtinfluerare är därmed ett föredöme och representerar samtidigt den yngre generationen som nu formar framtidens byggplåtbransch.

Frekvens: Priset delades ut för allra första gången i år och målsättningen är att fortsättningsvis dela ut Årets Plåtinfluerare vartannat år på Nordbygg.

Jury: 
Juryn består av representanter från medlemsföretagen i Svensk Byggplåt och specialister inom exempelvis hållbarhet och rekrytering.

I år var dessa:

Ann-Katrin Ahlbäck, Area Marketing Manager Scandinavia, Plannja
Tomas Skagerlind, chefredaktör Plåt & Ventmagasinet, Plåt & Ventföretagen
Anton Franker, vd Återbruksbyrån
Robert Holmberg, Försäljningschef Öst Areco
Jenny Landberg, plåtslagare och yrkesambassadör för plåt via Plåt & Ventbyrån

Foto: Boel Ferm