Nyheter

Nordbygg: James Hardies nya innovation – Hardie® Architectural Panel

Nu är det inte lång tid kvar tills Nordbygg, Nordens största mötesplats för bygg- och fastighetsbranschen, öppnar sina dörrar. Utöver att visa upp sina senaste produktnyheter, såsom fasadprodukter som erbjuder ännu större designfrihet, ser fasadtillverkaren James Hardie även fram emot att berätta för besökarna om de många fördelarna med fibercement.

Nordbygg samlar hela bygg- och fastighetsbranschen för ett fyra dagar långt utbyte av kunskap och inspiration. I år är en av utställarna James Hardie Sverige, som i monter C13:51 kommer att visa upp sin nya innovation Hardie® Architectural Panel – en 8 mm tjock väderbeständig fasadskiva tillverkad i slitstark fibercement.

Produkten lanseras i sex standardfärger och två helt nya ytstrukturer, som ger kunderna ännu större designfrihet och möjlighet att skapa ett personligt fasaduttryck.

Utöver sin produktnyhet är det just fördelarna med fibercement som James Hardie kommer att informera om på årets mässa.

– Våra fibercementprodukter har utmärkta egenskaper som endast kräver minimalt underhåll, vilket erbjuder stora fördelar för kunden. Hardie® fibercementprodukter är dessutom tunnare och lättare än alternativa byggmaterial – men minst lika starka. Vårt mål med Nordbygg är att fler ska få upp ögonen för våra produkter och alla fördelar du får genom att välja fibercement, berättar Anders Lindén, Country Manager på James Hardie Sverige.

Produktutveckling med teknik anpassad för det nordiska klimatet

Sedan grundandet av James Hardie år 1888 har fasadleverantören levererat långvariga kvalitetsprodukter. För några år sedan riktade James Hardie in sig mer på den svenska marknaden genom att erbjuda produkter anpassade för det nordiska klimatet.

Anders Lindén förklarar:

– Nu när vi stärker närvaron i de nordiska länderna behöver vi därför se till att våra produkter är anpassade för att klara våra olika väderförhållanden. Därför skapade vi Hardie Zone-systemet för att säkerställa att våra kunder får rätt produkt för deras geografiska läge.

Samtidigt ser företaget också över ingredienserna i sina produkter, så att de matchar nya krav och önskemål gällande användbarhet och flexibilitet.

– Vi har ändrat densiteten i våra paneler genom att reducera mängden cement, vilket gör dem mer flexibla och ger dem en lenare yta. Vi strävar hela tiden efter att utveckla våra produkter så att arkitekter, byggföretag och husägare alltid kan hitta det de behöver för att förverkliga sina individuella visioner och detta är bara en liten del i vår produktutveckling, avslutar Anders Lindén.