Nyheter

Alltime Sverige siktar på fortsatt expansion och förvärv inom fastighetsservice

– Fastighetsservicebolaget Alltime Sverige vill fortsätta att köpa bolag och riktar nu förvärvsblickarna mot Götaland och Svealand.

Det säger Carl Wiktorsson, vd för Alltime Sverige som precis bytt namn från Triennium Fastighetsentreprenad efter att finska Alltime köpte det svenska bolaget förra året.

Alltime Sverige, som under 2023 omsatte runt 300 miljoner kronor, har ambitionen att växa organiskt och genom förvärv, där tyngdpunkten under överskådlig framtid ligger på förvärv. Alltime Sverige har gjort fyra förvärv de senaste 15 åren och siktar nu mot ytterligare ett till två redan under de kommande två åren.

– När det gäller förvärv vill vi fortsätta utveckla med intilliggande tjänster som till exempel energieffektivisering men också stärka oss inom de geografiska områden där vi är svaga, i Götaland och Svealand. Mer specifikt gäller det främst Västra Götaland, Småland och Värmland, säger Carl Wiktorsson.

Historiskt har Triennium haft en tillväxt om minst 10 till 15 procent, organiskt och genom förvärv, en nivå som Alltime Sverige har ambitionen att fortsätta med. Den svenska marknaden för fastighetsservice är sedan ett par år i en konsolideringsfas, med flera förvärvsintensiva aktörer.

Alltime siktar på att bli ledande aktör i Norden, inklusive Sverige, genom en kombination av teknik, teknikkunnande och hög servicenivå, både för fastighetsägarna och hyresgästerna.

Rätt tidpunkt sälja till Alltime

– Försäljningen av Trienniumgruppen till Alltime med starka ägare var rätt tidpunkt, dels för den fortsatta expansionen och dels för att fler och fler aktörer ser Norden som en gemensam marknad. Då är det vitkigt att erbjuda enhetliga tjänster över hela regionen, vilket kommer bli vanligare framöver, fortsätter Carl Wiktorsson.

Ett nordiskt perspektiv ger flera fördelar för fastighetsägarna, till exempel samma typ av energisparprogram och energiuppföljning samt samma slags tjänst gentemot hyresgästerna.

Även utländska fastighetsfondsförvaltande bolag ser Norden som en gemensam marknad och har en gemensam organisation för Norden kring fastighetsförvaltning.  

Integrationen på god väg

Integrationen av Alltime Sverige är på god väg sedan förvärvet i augusti 2023. Ett exempel är att omprofileringen till Alltime Sverige genomförs i flera faser, för att säkerställa en smidig övergång och maximera det befintliga varumärkets värde.

I den första fasen har Triennium och JM Städservice omprofilerats till Alltime.

Dessutom kommer Alltimes varumärken FastighetsCompetens i Norrland samt Green Clean Sverige att samverka med en gemensam visuell identitet.

Foto: Susanne