Nyheter

Svenska startupen rekordsäljer, rekryterar från scooterföretaget Lime & etablerar sig i Frankrike

Det är lätt att tro att marknaden för värmepumpar i Sverige och Europa drivs av ett fåtal jättar. Särskilt om man ser till fjolårets nyhetsflöde där Aira fick stort medialt utrymme och tog in miljardbelopp från flera tunga investerare.

Men i det dolda etablerar sig en helt ny svenskt techstartup som, trots ogynnsamma marknadsförhållanden avslutade fjolåret med rekordförsäljning. Nu har DREM siktet inställt mot att dubblera försäljningen under året och utöka verksamheten i Sverige, samtidigt som de etablerar affären i Frankrike, Europas största marknad för värmepumpar.

Det finns några faktorer som tydligt påverkar marknadens efterfrågan på värmepumpar negativt. Till dessa hör ett milt vinterklimat och en försvagad ekonomi med höga räntor och hög inflation. Effekterna av denna cocktail blev under fjolåret kännbar för flertalet bolag inom den svenska värmepumps-branschen.

Även utanför Sverige var trenden negativ. I Europa sjönk totalförsäljningen av värmepumpar för första gången på hela 15 år med 5% under 2023.

Det tuffa marknadsläget till trots avslutade uppstickaren DREM sitt första år med ett drömresultat där försäljningen av värmepumpar översteg fyra miljoner kronor i december månad.

Genom att kombinera digitala prissättningsalgoritmer, virtuella hembesök och en plattform för installatörer, underlättar DREM köpprocessen för villaägare samtidigt som de ger en tryggare och mer prisvärd affär.

Ett erbjudande de i dagarna också tar till Frankrike, Europas största marknad för värmepumpar där den före detta landschefen från scooterföretaget Lime Frankrike, Antoine Bluy, tillsatts som VD.

– Att den europeiska värmepumpmarknaden såg en nedgång under 2023, för första gången på över ett decennium, beror delvis på lägre gaspriser i kombination med att politiska beslut varit vaga eller försenade. Det gäller att inte stirra sig blind på nuläget utan att vara taktisk. I sommar när Europeiska kommissionens handlingsplan för Värmepumpsbranschen kommer kan marknadsläget förändras och då är vi på DREM redan i gång med etableringen i Frankrike. Den svenska marknaden kommer, enligt vår bedömning, att gynnas av kommande räntesänkningar. Att vi trots det tuffa marknadsläget fått igång försäljningen och ser fina resultat redan första året är ett kvitto på att vårt erbjudande är konkurrenskraftigt och starkt, säger Babak Tighnavard, VD och medgrundare på DREM.

På hemmaplan siktar grundaren och VD:n Babak Tighnavard (tidigare Kinnevik och norska solcellsbolaget Otovo), på att dubbla försäljningen till åtta miljoner kronor per månad, och utöka antalet anställda från 20 till 50 innan årets slut. Kommande räntesänkningar kan höja målbilden ytterligare. Under 2024 öppnar DREM upp för ännu en investeringsrunda för att gå djupare i värdekedjan och öka tillväxttakten.

Den stundande europaexpansionen möjliggjordes genom en tidigare investeringsrunda då DREM framgångsrikt attraherade kapital från riskkapitalbolaget Peak samt från investerare som Edgeir Aksnes, medgrundare av Tibber, Mattias Miksche, före detta styrelsemedlem i företag som Avanza, Dustin och Pricerunner, samt Peter Lindholm, medgrundare av Frontier Car Group.

I DREMs första investeringsrunda 2022 deltog riskkapitalfonder som Byfounders, Redstone och Futurum ventures. Redstone var tidiga investerare i en av Europas största värmepumpsinstallatörer, Thermondo GmbH.

Om DREM
DREM är ett företag som fokuserar på smart teknologi för att sänka uppvärmningskostnader med hjälp av värmepumpar. DREM erbjuder en trygg, prisvärd och enkel lösning för att minska energikostnader och samtidigt bidra till en mer hållbar miljö. DREM grundades av Babak Tighnavard (tidigare från Kinnevik och norska solcellsbolaget Otovo), Hannes Palm och David Sennerlöv under 2022.