Nyheter

SmålandsVillan har nöjdast kunder i småhusbranschen

Varumärket SmålandsVillan, som är en del av bostadsutvecklaren OBOS, tar hem förstaplatsen i kategorin “Nöjdast kunder småhusleverantör”, med ett Nöjd Kund-Index (NKI) på 76. Det framkom när Prognoscentret presenterade sin branschmätning i kundnöjdhet för 2023 tidigare under fredagen.

– Efter att ha varit på topp tre förra året känns det helt fantastiskt att vi nu är nummer ett. Att brinna för att få kunden att känna förväntan och glädje över att få flytta in i sitt drömboende och samtidigt vara lyhörd och åtgärda uppkomna fel snabbt är en ledstjärna för mig och mina kollegor – något som jag är övertygad är en av flera viktiga komponenter som kunderna uppskattar, säger Jimmy Bäckstrand, operativ chef Myresjöhus och SmålandsVillan.

Ett NKI-värde mellan 65 och 75 innebär medelgod kundnöjdhet och SmålandsVillan avslutade 2023 med ett Nöjd Kund-Index på 76.

Men SmålandsVillans kunder har varit nöjdare än genomsnittet i branschen i flera års tid. Det är, enligt Jimmy Bäckstrand, resultatet av ett målmedvetet arbete där allt i från säljare och arkitekter till projektledare och kund- och entreprenadsupport jobbar tillsammans för att köparen ska vara i fokus.

– Bland annat handlar det om att snabbt kunna svara på frågor, säkerställa att leveransförseningar hanteras skyndsamt och att samarbeta med trygga leverantörer, fortsätter Jimmy Bäckstrand.

SmålandsVillan erbjuder allt från yteffektiva enplanshus till tvåplanshus för den större barnfamiljen – allt paketerat inom konceptet “Mycket hus för pengarna”. I och med att SmålandsVillan är en del av OBOS kan kunderna bli OBOS-medlemmar och dra nytta av flera förmåner.

Från förtur på hus och tomter till rabatter och erbjudanden på både nytta och nöje – och extra ekonomisk trygghet i bostadsaffären. Jimmy Bäckstrand menar att det har stor betydelse för förstaplatsen i Prognoscentrets mätning:

– Genom att vi har en stor koncern i ryggen kan vi erbjuda en extra trygghet, särskilt när marknaden är osäker. Vi har heller inga aktieägare som väntar på utdelning, utan kan istället återinvestera vinsten i företaget eller i till exempel idrotts- och kulturföreningar för barn och unga. Det är något som välkomnas av många kunder.

Fakta om Prognoscentrets branschmätning i kundnöjdhet

Prognoscentrets NKI-undersökning har genomförts i samarbete med branschens aktörer och bygger på cirka 12 000 svar från köpare av nyproducerade bostäder och småhus under 2023. Undersökningen omfattar cirka 65 företag. Prognoscentrets branschmätning följer allmän praxis inom nöjdhetsmätningar och resultaten är därmed jämförbara med NKI-värden från t.ex. Svenskt Kvalitetsindex. NKI är en sammanvägning av tre frågor som besvaras på en tio-gradig skala. Resultatet omräknas till ett index mellan 0 och 100. Värden mellan 65 och 75 innebär medelgod kundnöjdhet.