Nyheter

Thomas Concrete Group förvärvar i Tyskland

Genom sitt tyska dotterbolag Thomas Beton GmbH förvärvar nu Thomas Concrete Group tillgångarna i företaget Massfeller Transport GmbH, som producerar och levererar fabriksbetong och vissa prefabricerade betongelement. Företaget är baserat i Herschbach i västra Tyskland.

– Byggbranschen i Europa blev allt svagare under förra året. Bostadsbyggandet minskade i flera länder med över 50 procent och 2024 ser ut att bli ett utmanande år. Samtidigt är Thomas Concrete Group ett familjeägt företag som tänker långsiktigt, så för oss är det viktigt att fortsätta investera även när marknaden går ner. Massfeller Transport GmbH kompletterar vår affär med fabriksbetong och ger oss även möjlighet att bredda vårt erbjudande med vissa prefabricerade betongelement, vilket bidrar till att vi blir ännu starkare på den tyska marknaden, säger Hans Karlander, vd och koncernchef på Thomas Concrete Group.

Thomas Beton GmbH, som ingår i familjeägda Thomas Concrete Group AB, driver idag 32 fabriker för fabriksbetong i Tyskland. Förvärvet av Massfeller Transport omfattar, utöver affärsverksamheten, även mark och byggnader.

Verksamheten med drygt 25 anställda kommer att drivas vidare som tidigare, men med ytterligare fokus på teknisk utveckling och ett ännu mer hållbart erbjudande till kund. Thomas Concrete Group räknar också med att uppnå samordningsvinster inom ekonomi och försäljning.

Framöver kommer familjen Massfeller att koncentrera sig på utveckling, produktion och försäljning av små Beton2Go-stationer genom Massfeller Beton2Go GmbH, för vilka företaget redan har byggt en ny produktionsanläggning i Herschbach.

– Genom det här förvärvet stärker vi vår position som specialisterna på betong och fortsätter leverera på vår långsiktiga strategi att ha produktion och försäljning i flera olika länder och därmed bättre kunna parera varierande marknadssituationer och ekonomiska förutsättningar i branschen. Vi får även bättre närvaro till våra kunder och kan stärka vår service vad gäller såväl kapacitet som logistik, avslutar Hans Karlander.