Nyheter

Erfaren profil tar plats som Country Manager hos James Hardie Sverige

Nu stärker James Hardie sin svenska organisation med en ny Country Manager. Anders Lindén har över 25 års erfarenhet inom byggbranschen och kommer tillsammans med det svenska teamet att arbeta för att stärka företagets position på den svenska marknaden och vidareutveckla en strategi som sätter kunden i fokus.

2021 lanserade James Hardie sina fasadprodukter i fibercement på den svenska marknaden. Sedan dess har företaget, som har varumärkena James Hardie och fermacell i sin produktportfölj, tagit flera steg framåt för att utöka sin närvaro i Sverige. Nu tar de ytterligare ett steg genom att anställa Anders Lindén som ny Country Manager för den svenska organisationen.

Anders Lindén har under sin karriär både drivit eget bolag samt varit anställd i roller som säljare, VD och Business Development Manager på välkända företag inom bygg och fastighet. Hans senaste anställning var fem år som VD på ett väletablerat företag i branschen. Med lång erfarenhet inom byggbranschen tillför Anders Lindén stor kunskap, stark ledarskapsförmåga och praktisk expertis till James Hardie Sverige.

– Jag ser fram emot att bidra med mina erfarenheter i ett givande samarbete med mina kollegor på James Hardie, både lokalt och över landsgränserna. I min nya roll ser jag det som ytterst viktigt att vi hela tiden strävar efter att utvecklas för att långsiktigt växa tillsammans med våra kunder, säger Anders Lindén.

Förstå marknaden, förstå företaget, förstå kunden

Som ansvarig för den svenska organisationen och försäljningen av James Hardies produkter står den nya Country Managern inför en stor uppgift. Detta är något som driver honom, menar Anders Lindén.

– Det är ingen lätt uppgift vi har framför oss, men jag är inte rädd för utmaningen. Det viktigaste för mig är att vi tillgodoser de svenska kundernas behov. Det inkluderar inte bara slutkunden, utan alla som kommer i kontakt med oss och våra produkter – återförsäljare, installatörer, arkitekter. Vi måste förstå marknaden, förstå vårt företag och förstå kunden. Det är så vi kan få James Hardie att lyfta. Därför är det högt på min prioriteringslista att nu se över hur vi jobbar, hur vi tänker och vad vi gör för att hjälpa kunden framåt. Eftersom branschen just nu är utmanande, är det extra viktigt att vi samarbetar och lyssnar på kunden, säger Anders Lindén och fortsätter:

– Jag vet att James Hardie har stor potential att bli en stark leverantör på den svenska marknaden. Vi har ett bra marknads- och supportteam, både lokalt och globalt, som stöttar oss i Sverige. Vi har också en bredd, med varumärkena James Hardie och fermacell i vårt sortiment, som gör att vi kan erbjuda totallösningar.

Även internt på James Hardie ses Anders Lindén som ett välkommet tillskott. Niels-Jorgen Pallesen, Area Director Scandinavia på James Hardie, berättar:

– Med Anders kunskap och erfarenhet tror jag att han kommer att vara en värdefull resurs för vår svenska organisation. Tillsammans kan vi nu fortsätta att utveckla vår verksamhet för att bättre matcha våra kunders behov och göra James Hardie till ett förstahandsval på den svenska marknaden.

Han kompletteras av Anders Lindén, som avslutar:

– Våra produkter har genuina fördelar för den svenska marknaden och jag hoppas att min erfarenhet från olika roller inom byggbranschen kommer att bidra positivt nu när vi bygger upp ett team och en verksamhet som anpassas utefter den personal vi har. Som person är jag väldigt hands-on och jag ser därför fram emot att vara med på resan tillsammans med såväl kollegor som kunder.